“Iedereen die een beetje zelfbewust is zal dit soort dingen herkennen”, geeft Tiel aan. “Een goede leider is dan ook niet iemand bij wie het gedrag altijd overeenstemt met de intentie – want die mensen bestaan niet – maar iemand die bereid is te reflecteren op haar of zijn eigen gedrag.”
“Om dit goed te kunnen doen is het nodig om je bewust te worden van de manier waarop jouw gedrag overkomt op anderen”, legt Van den Heuvel uit. “Daarom zit in elk leiderschapstraject dat ik begeleid een oefening waarin je feedback ophaalt – bij mensen boven en onder je in de organisatie, maar ook thuis en bij vrienden. Zo leer je het verschil zien tussen je mooie intenties en het effect van je feitelijke gedrag op anderen. Juist bij leiders is die kloof vaak groot. Want hoe hoger je komt in de boom, hoe minder mensen om feedback vragen.”
Van weten naar doen
Mensen die weleens een managementboek hebben gelezen of workshop hebben gevolgd, klinken de adviezen van Tiel en Van den Heuvel wellicht allemaal al bekend in de oren – neem mensen mee in een sterk verhaal, reflecteer op jezelf, benoem ambassadeurs, et cetera. Maar net zoals er een kloof zit tussen iemands intenties en gedrag, is weten ook nog heel iets anders dan doen.
“We weten allemaal heel veel”, aldus Van den Heuvel. “Als ik trainingen geef en leiders begeleid vertel ik ze niet zo heel veel nieuws. Cognitief snappen we het allemaal wel – we werken met slimme, hoogopgeleide mensen, dus dat is echt het punt niet. Maar de vraag is: kun je erop reflecteren, en kun je het ook daadwerkelijk gaan dóen?”
Dat is waar de externe adviseur zijn waarde toont. “Je laten begeleiden, als managementteam of als leider, helpt daarbij enorm”, geeft Van den Heuvel aan. “Ik begrijp hoe commercieel dat klinkt vanuit mijn mond, maar het is gewoon waar. Iemand die geen inhoudelijk belang in de verandering heeft, die jou kan spiegelen als leider, die kan zien wat er gebeurt in de dynamiek van het managementteam – daarmee neemt de kans op een succesvolle verandering enorm toe.”
“Bovendien neem je het geleerde ook weer mee naar de volgende verandering”, vult Tiel aan. “En het is weer zo’n cliché, maar verandering is vandaag de dag écht de constante. Als je de ene transformatie hebt gehad ben je er niet, de volgende is altijd in aantocht. Dat maakt het kunnen aansturen van een verandering tot een van de allerbelangrijkste kwaliteiten voor een leider.”
Dit artikel is 10-12-2020 gepubliceerd door Consultancy.nl