Hoe begin je een Agile Revolutie? Zorg voor synergie met je klant!

De vorige keer hadden we het erover dat je bij jezelf moet beginnen om een Agile revolutie te beginnen. Je hebt ondertussen de nodige literatuur over Agile tot je genomen, collega's enthousiast gemaakt over het gedachtegoed en een training gevolgd. Je hebt misschien zelfs al een team gevormd om een kans op te pakken waarbij je écht het verschil kan maken voor je klant.

17 juli 2018   |   Blog   |   Door: Conclusion Consulting

Deel

high five office - Conclusion Consulting

Het creëren van synergie met je klant(en) is één van de doelstellingen voor je team hierbij. Een team dat wederzijds afhankelijk is van je klant is nodig om het ultieme doel van je team te behalen:

 Het bieden van een relevant product of dienst met échte meerwaarde voor je klant.

 Het is echter niet eenvoudig om jezelf en je team te trainen in hoe je wederzijds afhankelijk en daarmee partner van je klant wordt. Mensen kunnen terugvallen in oude gewoonten of weerstand bieden aan veranderingen in processen. Om deze oude gewoonten of weerstand te kunnen pareren is het zaak om je team te laten zien dat het van elkaar afhankelijk zijn alles  te maken heeft met communicatie en transparantie.

 

Hoe bereik je dan dat hoge niveau van communicatie en samenwerking met je klant? Enkele voorbeelden:

  • Houd vergaderingen face-to-face. Het zien van de lichamelijke reacties van mensen gaat helpen om echt te begrijpen wat de andere personen bedoelen of hoe ze zich voelen;
  • Plan testvergaderingen met acceptatietesters vóór je maandelijkse release. Bespreek testscenario's waarmee acceptatietesters tijdens het testen te maken kunnen krijgen;
  • Organiseer productdemo's: deze demo's verhogen de productkwaliteit écht. Je kunt met succes wijzigingen doorvoeren voor bijvoorbeeld een betere gebruikersinterface door klanten, acceptatietesters en het technische team uit te nodigen voor een live demo. Laat de aanwezigen echt aan de knoppen zitten;
  • Zet focusgroepen op: eindgebruikers die bij elkaar komen om het nieuwe of gewijzigde product te bespreken. Eindgebruikers in elk segment vertonen specifiek gedrag. Het hangt er zeker van af of je eindgebruikers bijvoorbeeld schoolgaande jongeren of ervaren vakmannen zijn;
  • Communiceer open en eerlijk over wat niet is gelukt, wat niet werkt en over eventueel gemaakte fouten. Dit voelt in het begin ongemakkelijk en zelfs onnatuurlijk. Op de lange termijn helpt dit om een langdurige, diepe relatie op te bouwen.
high five office - Conclusion Consulting

Acties die je op dit punt in je Agile revolutie kan uitvoeren zijn:

1.  Plan periodieke vergaderingen met:
- Klanten om de wens die je met je team aan het bouwen bent opnieuw te bespreken. Is de wens veranderd of zijn er nieuwe inzichten? 
- Eindgebruikers, of mensen die eindgebruikers vertegenwoordigen, om ze te laten zien wat er tot nu toe is gebouwd. 
- Andere belanghebbenden die belangrijk zijn voor het vervullen van de wens. 

2.  Stuur na de in punt 1 genoemde vergaderingen notulen van deze bijeenkomsten. Schriftelijke en gestructureerde teksten kunnen veel meer verduidelijken dan mensen die tegelijkertijd praten;

3.  Elimineer aannames. Pak die telefoon op en praat over je overwegingen. Neem samen beslissingen;

4.  Maak voorbereidingen voor de toekomst. Vergeet niet dat elke vervulde wens de deur opent voor een nieuwe. Het zou geweldig zijn wanneer je team dat ziet en het product compatibel heeft gemaakt met toekomstige inzichten;
5. Geef eerlijke feedback

Niet alleen tijdens retro's en op groepsniveau, maar ook op individueel niveau. Leer dat het goed is om iemand te 'corrigeren' wanneer feedback op een constructieve manier wordt gegeven en in het belang is van het gemeenschappelijke doel. En als het andersom is, accepteer de feedback en bespreek de opmerking in plaats van je 'aangevallen' te voelen. Wees hard op de inhoud en zacht op de relatie!

Wanneer je team bovenstaande inspanningen uitvoert, zul je zien dat je klant en eventueel andere belanghebbenden de gunst zullen terugkeren. Geef aandacht aan je Agile relaties en je zult worden beloond met algehele synergie en het opleveren van een relevant product of dienst met échte meerwaarde voor je klant !

Over onze Agile Transformatie Blogs en bloggers

Deze blog maakt deel uit van de blogserie 'hoe begin je een Agile revolutie?'. De verschillende blog reeksen zullen uiteindelijk een boek vormen. Dit boek komt tot stand door de feedback van jou als lezer en onze klantervaringen. Wat overeind blijft na jullie feedback, laten we staan voor het boek. Waar verbetering nodig is, gaan we die doorvoeren. De auteurs van de blogs (onze minimal value products) zijn Ronald Buis, Harm Jan Brondijk en Steven van den Heuvel. Allen zijn Agile Coaches bij Conclusion Consulting, een bureau gespecialiseerd in duurzame organisatieverandering.