Hoe begin je een Agile Revolutie? Maak het spannend voor het management
Je hebt het initiatief genomen om Agile te gaan werken. Collega’s zijn enthousiast geworden. Je klant heb je actief betrokken bij het ontwikkelen van producten en diensten. Er is steeds meer openheid waardoor de samenwerking is verbeterd en er een gezamenlijke focus is ontstaan voor de toekomst. Hoe zorg je ervoor dat je nog meer de wind in de rug krijgt om doorbraken te realiseren? In deze blog nemen we je mee in hoe je jouw team én hetgeen je oplevert voor je klanten spannend kan maken voor het management en wat je daarmee bereikt.
25 juli 2018 | Blog | Door: Conclusion Consulting
Deel
Iedereen wil onderdeel zijn van een succes
Mensen willen graag onderdeel zijn van een succes. Mensen identificeren zich graag met succesvolle sportteams of organisaties. We willen als mens graag bij iets horen dat groter is dan ons zelf. Voor
managers en/ of leiders is dat niet anders. Zij willen graag een onderdeel zijn van een succesvolle verandering, baanbrekende innovatie of erkenning door klanten.
Stel jezelf eens de volgende 3 vragen:
- Welke leiders kunnen ons helpen om obstakels weg te nemen zodat het succes kan groeien?
- Wat is het karakter van de leider(s). Waar zijn zij gevoelig voor?
- Wat kunnen ze concreet voor ons betekenen in termen van bijvoorbeeld geld, middelen, publiciteit, directieaandacht?
“Mensen willen graag helpen als ze in het doel geloven”
Successen worden geboekt met vallen en opstaan. Wacht als team niet met het betrekken van het management voordat de doorbraak is gerealiseerd, maar stel ze in staat om te helpen om de doorbraak te realiseren.
In SCRUM wordt gewerkt met een Sprint Review. In de Sprint Review laat je gebruikers, stakeholders én de leiding werken met het nieuwe product. Je vraagt de deelnemers van de review welke functionaliteiten ze prettig vinden, wat ze minder goed gelukt vinden en waar ze nog functionaliteiten missen. De Sprint Review heeft als doel om gebruikersfeedback op te halen.
Waar veel leiders van onder de indruk zijn is dat met een Agile aanpak het lukt om veel eerder klantwaarde te leveren. Door gewoon te laten zien wat je hebt geleverd en mensen enthousiast mee te nemen in je droom, kun je leiders winnen voor jouw team.
Organiseer je Sprint Review bij voorkeur in een open ruimte of kantine zodat mensen makkelijk kunnen deelnemen. Na afloop van de Sprint Review of in formele overleggen kun je leiders benaderen voor de concrete hulpvragen die je hebt op basis van de opgehaald gebruikersfeedback.
Misschien is er wel een conferentie waar de leiders naar toe gaan waar zij graag een innovatie wil tonen van de organisatie. Je kunt ze dan én een podium geven én een werkend product. Je creëert zo een win – win situatie.
“Zorg dat je viraal gaat en een trending topic wordt”
We leven in een beeldcultuur. Meer dan ooit hebben vloggers impact op de manier hoe we producten, diensten en organisaties beoordelen. Leiders, collega’s en klanten kun je meenemen door jouw verhaal in beelden te vatten.
Het maken van filmpjes van de ontwikkeling van het product, de ervaringen van klanten, enthousiaste reacties van gebruikers en experts in de markt kunnen de doorontwikkeling van je product enorm versnellen.
Misschien denk je nu dat dit alleen werkt met commerciële producten. Maar ook de lancering van een nieuwe interne HR Portal kun je op deze manier aanpakken. Bij de ontwikkeling van een HR Portal kan het enorm helpen als in alle lagen van de organisatie mensen enthousiast zijn over de aanpak waarmee je dit nieuwe platform ontwikkelt. Stel dat een leider die je helemaal niet kent jouw filmpjes gaat gebruiken om uit te leggen waarom hij/zij in Agile werken gelooft, dat is toch geweldig?
Een voorbeeld hiervan is het verhaal van Tikkie. Tikkie heeft een grote rol gespeeld in de Agile Transformatie van ABN AMRO. Benieuwd? Klik hier voor het verhaal van Tikkie.
Wat kun je morgen doen?
- Een lijst maken van stakeholders (o.a. leiders) die je wilt beïnvloeden;
- Acties bepalen per stakeholder gericht op het creëren van win – win situaties;
- Het verbeteren van de aanpak van je Sprint Review zodat je meer klantfeedback gaat ophalen en het management meegenomen wordt in de reis;
- Het starten met vloggen over de ontwikkeling van jouw product.
Over onze Agile Transformatie Blogs en bloggers
Deze blog maakt deel uit van de blogserie hoe begin je een Agile revolutie. De verschillende blog reeksen zullen uiteindelijk een boek vormen. Dit boek komt tot stand door de feedback van jou als lezer en onze klantervaringen. Wat overeind blijft na jullie feedback, laten we staan voor het boek. Waar verbetering nodig is, gaan we die doorvoeren.
De auteurs van de blogs (onze minimal viable products) zijn Ronald Buis, Harm Jan Brondijk en Steven van den Heuvel. Allen zijn Agile Coaches bij Conclusion Consulting, een bureau gespecialiseerd in duurzame organisatieverandering.