5 Tips voor een Sprint Review

De ouderwetse waterval methode wordt vergeleken met een duikboot. Vooraf wordt gedetailleerd besproken hoe het product eruit moet komen te zien, de ontwikkelaars bouwen het product en wanneer het af is komt de duikboot weer boven met het eindproduct. De Scrummethode wordt daarentegen vergeleken met een dolfijn. Met een vaste regelmaat komt het ontwikkelteam ‘boven water’ om te tonen wat er tot dan toe is ontwikkeld.

26 februari 2020   |   Nieuws   |   Door: Conclusion Consulting

Deel

Blog Conclusion Consulting - 5 Tips voor een Sprint Review

De Sprint Review is het moment dat de dolfijn boven water komt, laat zien wat er in de afgelopen sprint gemaakt is en om input voor de volgende duik op te halen. Dit in tegenstelling tot de watervalmethode waar tot het einde onduidelijk is waar de ontwikkelaars nou echt mee bezig zijn. De Sprint Review is een informele meeting die aan het einde van de sprint wordt gehouden. Naast het scrumteam worden belangrijke belanghebbende door de Product Owner uitgenodigd met als doel gezamenlijk feedback verzamelen om daarmee de beoogde effecten te behalen.

Om jouw Sprint Review zo goed mogelijk te benutten zijn hier 5 tips:

Blog Conclusion Consulting - 5 Tips voor een Sprint Review

1.      Breng de juiste mensen bijeen

Een aantal jaar geleden kwamen onze consultants met enige regelmaat een Sprint Review tegen waar het ontwikkelteam de opgeleverde items aan de Product Owner demonstreerde. Gelukkig is de kennis van Scrum toegenomen en is in de meeste gevallen bekend dat het de taak van de Product Owner is om naast het Scrum Team ook stakeholders uit te nodigen. Wat zijn die criteria voor het uitnodigen van een stakeholder? De rol van een stakeholder (belanghebbende en eindgebruiker) in de Sprint Review is grofweg in tweeën te splitsen.

  1. De stakeholders controleren en geven feedback op de opgeleverde functionaliteit(en).
  2. Daarnaast geven stakeholders input voor de volgende Sprint, met inbegrip van de prioriteit van zaken op de backlog.

Dit betekent dat niet bij elke Sprint Review dezelfde stakeholders aanwezig hoeven te zijn. Het kan per opgeleverde functionaliteit verschillen welke stakeholder de meest waardevolle input kan leveren. De kwaliteit van de input die een stakeholder kan leveren in een specifieke Sprint Review zou een van de belangrijkste criteria voor een uitnodiging moeten zijn.

2.      Stel de eindgebruiker centraal 

Stel, de opdrachtgever wil een parkeerapp ontwikkelen. Ze heeft in gesprek met potentiële gebruikers de wensen opgehaald. Met deze app moeten de gebruikers makkelijk de dichtstbijzijnde vrije plek kunnen vinden, opslaan waar de auto staat en kunnen betalen per seconde. Elke Sprint Review wordt de opgeleverde functionaliteit getest door de opdrachtgever maar de echte eindgebruiker is buiten beeld geraakt. Vanuit het oogpunt van de eindgebruiker wordt er op een waterval manier gewerkt. De eindgebruiker heeft zijn wensen kenbaar gemaakt en ziet het product pas als het af is. De kans om tijdens Sprint Reviews informatie op te halen is gemist. Mogelijk had de eindgebruiker enige tijd later bedacht dat een overzicht van laadpalen voor zijn elektrische auto wel erg handig zou zijn geweest. Het is belangrijk om gedurende het ontwikkelproces ruimte te blijven geven aan de eindgebruiker. Nodig een eindgebruiker uit voor de Sprint Review, geef hem de ruimte om te testen, bevraag de eindgebruiker, dit alles om de volgende Sprint weer zoveel mogelijk waarde aan het product toe te kunnen voegen. Vergeet de eindgebruiker dus niet als stakeholder mee te nemen. Sterker nog, stel de eindgebruiker centraal.

3.      Creëer een open en ontspannen sfeer 

Een prettig en ontspannen sfeer mag op z’n tijd best bevorderd worden door goede koffie en lekkere koeken. De Sprint Review is geen examen maar een moment voor samenwerking. Durf als team het voortouw te nemen in het creëren van een open sfeer door een realistisch beeld van de uitdagingen uit de afgelopen Sprint te schetsen. Een open sfeer geeft de stakeholders en het scrumteam de mogelijkheid om gezamenlijk te sparren over de ontwikkeling van het product. Het sparren gaat uiteraard gepaard met een kritische blik om de waarde voor de business te maximaliseren. Daarnaast helpt een open sfeer ook op het gebied van verwachtingsmanagement richting de stakeholders en kan het begrip van de stakeholders richting het ontwikkelteam vergroten.

4.      Focus op interactie met de stakeholders

Gebruik de Sprint Review voor interactie met de stakeholders. Voor het Scrumteam zijn er genoeg mogelijkheden om elkaar feedback te geven, dit is het moment om met de stakeholders in gesprek te gaan. Dit kan door stakeholders bijvoorbeeld zelf de nieuwe functionaliteit te laten testen in plaats van deze alleen de demonstreren. Creëer ruimte voor vragen en suggesties van stakeholders. De stakeholders hebben de informatie die nodig is om zoveel mogelijk waarde te kunnen creëren in de volgende Sprint.

5.      Bespreek de Product Backlog 

De Sprint Review wordt wel eens de ‘demo’ genoemd. Een demonstratie van de opgeleverde functionaliteit(en) is een onderdeel van de Sprint Review. Maar alleen een demo en een vragenrondje is geen volledige Sprint Review. Bespreek samen met de stakeholders de Product Backlog. “Zijn de items goed uitgewerkt?” en “wat heeft prioriteit?". De stakeholders weten immers wat voor hen waarde toevoegt. Deze informatie is van cruciaal belang voor het team om te bepalen hoe er in de volgende Sprint maximale waarde kan worden toegevoegd.