Wendbaar winnen: Conclusion Consulting begeleidt FC Utrecht bij scherpe strategische keuzes

Wat begon als een hoofdsponsorschap van Conclusion, groeide uit tot een strategisch partnerschap. FC Utrecht en Conclusion Consulting werkten samen aan een strategie en cultuur die de club richting 2030 brengen. “Waar die ene wedstrijd op zondagmiddag de sfeer in de stad kan bepalen, werkten wij samen met de club aan een strategisch fundament dat houvast geeft voor de lange termijn."

Klant

FC Utrecht

Markt

Overheid, onderwijs en openbare veiligheid

Thema

Digitale Strategie

Publicatiedatum

27 oktober 2025

De uitdaging: koers bepalen in een onzeker speelveld

Als voetbalclub opereert FC Utrecht in een unieke context. “De dynamiek is bijzonder”, vertelt Steven van Dam, business consultant bij Conclusion Consulting. “De club heeft een naamsbekendheid en media-exposure van een Shell of Philips. Maar kijk je naar de organisatie, dan ben je met 280 mensen feitelijk een mkb-bedrijf, waar onderaan de streep maar één ding telt: het resultaat op zondag. Dat bepaalt alles.”

Die realiteit maakt het ontwikkelen van een strategie complex. Thijs van Es, tot september 2025 algemeen directeur van FC Utrecht, legt uit: “De feedback is acuut, de beeldvorming rondom de club kan van de ene op de andere dag omslaan. Toen we aan dit traject begonnen, kwamen we uit een seizoen waarin we van de laatste plek waren opgeklommen tot de zevende, met kansen op Europees voetbal. Dat betekent dat je een strategie moet hebben met een krachtig fundament, maar tegelijk de ruimte om snel te schakelen. Je moet agile zijn, anders overleef je het niet.”

De beeldvorming kan van de ene op de andere dag omslaan

Thijs van Es

Rutger van IJzendoorn, managing consultant bij Conclusion Consulting, vult aan: “Kortetermijnveranderingen hebben direct impact op de lange termijn. Je denkt na over 2030, maar een plotseling succes of tegenslag beïnvloedt meteen je keuzes voor de komende jaren.”

Daarbij is FC Utrecht een meerledige organisatie. “Een voetbalbedrijf bestaat uit verschillende werelden”, legt Thijs uit. “De technische voetbalkant, de kantoororganisatie en de academy. Ieder met hun eigen dynamiek. Onze vraag was: hoe creëren we verbinding met een gedeelde missie, visie en kernwaarden?”

Het vraagstuk raakte ook de positie van FC Utrecht in de regio. Thijs: “Waarop concurreer je eigenlijk? Niet alleen met andere Eredivisieclubs, maar bijvoorbeeld ook met een concert in TivoliVredenburg. Onze kracht ligt in verbinding, beleving en maatschappelijke betrokkenheid. Daardoor kiezen mensen bewust voor FC Utrecht.”

Steven ziet nog een andere onderscheidende factor: “Net als Conclusion is FC Utrecht full service binnen de eigen branche. Jullie hebben het stadion in eigen beheer, een vrouwenteam, Jong FC Utrecht in de Keuken Kampioen Divisie en een sterk eerste elftal.”

De oplossing: co-creatie met richting en flexibiliteit

Conclusion Consulting stapte vanaf het begin van de strategische besluitvorming in, samen met een compacte delegatie van FC Utrecht. “Met een te brede participatie verlies je tempo”, aldus Thijs. “We kozen bewust voor een kleine kern met veel input uit de organisatie. Conclusion Consulting bracht de frisse blik en de proceskracht.”

De samenwerking begon met een kick-off op het Conclusion-kantoor, met een prachtig uitzicht op Stadion Galgenwaard. Rutger: “We maakten afspraken over de te nemen stappen, de drijfveren en ieders rol. Niet als externe adviseurs die komen vertellen wat er moet gebeuren, maar als één gemengd team. Onze rol was structuur en richting brengen, en de juiste vragen stellen.”

Het traject kende een duidelijke structuur, maar vroeg ook om wendbaarheid. Steven: “We moesten vrij snel na de start van het project de koers wijzigen. De waan van de dag bij een voetbalclub vraagt dat je meebeweegt.” Mart Vreeswijk, Culture & Strategy bij FC Utrecht: “Gaandeweg kwamen er nieuwe inzichten of onduidelijkheden bovendrijven. Bijvoorbeeld over de rolverdeling: wie pakt wat op? De heidag die door Conclusion Consulting werd georganiseerd zorgde voor een flinke stap in de juiste richting. Toen we daar met de directie en het projectteam samen zaten, ontstond er één verhaal en konden we de strategische contouren neerzetten.”

We werkten niet als externe adviseurs, maar als één gemengd team

Rutger van IJzendoorn

Thijs: “Het proces dwong ons om kleur te bekennen. Soms dacht ik: ik zei eerst dat ik het ermee eens was, maar nu zie ik het toch anders. Dat hoort erbij. Door het strategieproces kom je tot wat het beste is voor de club. Persoonlijke belangen doen er dan niet toe.”

In co-creatie ontstond er een gedragen set kernwaarden. “Herkenbaar en richtinggevend”, vat Mart het samen. Daarna volgden de strategische pijlers en KPI’s. “Eerst formuleer je de koers”, zegt Rutger. “Daarna kijk je: wat en wie zijn er nodig om dit waar te maken?” Het resultaat was een strategie die niet alleen papier vult, maar vooral draagvlak creëert. “Draagvlak is belangrijker dan wat er in een document staat”, aldus Rutger. “Als mensen het niet uitdragen, gebeurt er niets.”

Het resultaat: koersvast, cultuurgedreven en klaar voor de toekomst

De nieuwe strategie van FC Utrecht is afgerond en staat nu op het punt van implementatie. Voor Mart voelt dat vooral als een logisch vervolg: “We hebben een brede groep stakeholders stapsgewijs betrokken. Managers zijn op de hoogte en nemen nu de rest van de organisatie mee. Ook de kantooromgeving gaan we aanpassen, zodat die onze kernwaarden weerspiegelt. Maar wel op subtiele wijze. We gaan niet de missie en visie groot op de muur schilderen, maar bijvoorbeeld wel portretten van spelers die onze kernwaarden op een mooie manier vertegenwoordigen.”

De nieuwe strategie brengt verandering met zich mee, weet Thijs: “Er komt veel verantwoordelijkheid te liggen bij het management. Er zal meer focus op het eerste elftal komen. Er worden keuzes gemaakt over hoe we inkomsten alloceren. Dat alles betekent een verandercurve. Mensen moeten schakelen en bepalen: ben ik gecommitteerd of is dit niet meer mijn plek? Dat moet gebeuren, anders krijg je een vastgeroeste organisatie die niet meer transformeert. Elke organisatie heeft deze golf nodig voor de volgende fase. Bij een voetbalclub gaat dat nog sneller, omdat er meer urgentie is.”

Dit gaat meer helderheid creëren: mensen weten beter wat hun specifieke rol is

Mart Vreeswijk

Voor veel medewerkers betekent de nieuwe strategie meer duidelijkheid. Mart: “Dit gaat meer helderheid creëren: mensen weten beter wat hun specifieke rol is. Daar was behoefte aan.” Rutger herkent dat: “Mensen vinden het fijn om richting te krijgen en te weten hoe ze daaraan kunnen bijdragen.”

Dat dit traject al langer loopt, helpt volgens Rutger: “Het is al meerdere keren gecommuniceerd. Het komt niet als verrassing.” Thijs bevestigt dat: “Medewerkers weten heel goed dat er een transitie gaande is. Als ze het straks ervaren, is dat het moment dat het echt landt.”

Partnerschap dat doorgaat

Hoewel Thijs na zeven jaar zijn rol als algemeen directeur van FC Utrecht overdraagt, blijft de samenwerking met Conclusion Consulting doorgaan. Thijs: “Mijn vertrek is niet gerelateerd aan de strategie. Ik kies voor meer balans met mijn gezin en een nieuwe horizon. FC Utrecht blijft mijn club: ik ga lekker op de tribune zitten.”

Intussen zet Mart samen met Conclusion Consulting de uitvoering voort. Rutger: “Voor de FC Utrecht Foundation krijgt dit een vervolg. We dragen vanuit Social Return on Investment bij aan de verdere ontwikkeling van de foundation.” Mart: “Daar ben ik ook bij betrokken. De eerste sessies hebben al plaatsgevonden.”

Voor Thijs is de samenwerking met Conclusion uniek: “Conclusion werkt echt als partner intensief samen met FC Utrecht. Van digitale strategie tot vrouwelijk leiderschap en de foundation. We zijn letterlijk buren en lopen bij elkaar binnen. Die klik heeft mij positief verrast.” Rutger besluit: “In dit traject klikte het vanaf het begin. Open, constructief en met matchende culturen. Dat zegt alles over het partnerschap.”

Het team

Het traject werd uitgevoerd door een gemixt team van business consultants van Conclusion Consulting, dat zijn krachten bundelde met het team van FC Utrecht:

Okan Yuksel

Martine Tisanovic

David den Uyl

Steven van Dam

Rutger van IJzendoorn

Over FC Utrecht

FC Utrecht is sinds 1970 een vaste waarde in het Nederlandse betaald voetbal en speelt haar thuiswedstrijden in Stadion Galgenwaard. De club heeft ruim 280 medewerkers en combineert topsport met een sterke maatschappelijke betrokkenheid in de regio Utrecht. Met een eerste elftal in de Eredivisie, Jong FC Utrecht in de Keuken Kampioen Divisie, een vrouwenteam in de Eredivisie Vrouwen en een eigen academy, is FC Utrecht een zogeheten ‘full service’-club. Naast sportieve prestaties investeert de organisatie nadrukkelijk in cultuur, verbinding met supporters en maatschappelijke projecten via de FC Utrecht Foundation.

man en vrouw aan tafel

Werken bij Conclusion Consulting

Word jij onderdeel van onze hechte club mensen met een actief DNA? Ben jij een echte doener en proeven onze klanten dat in de samenwerking? Geloof jij in de oneindige potentie van IT? Laten we samen succes maken!