Snelgroeiend Sempergreen kan de wereld elke dag een stuk groener maken

Sempergreen groeit flink - en dat zal de komende jaren niet anders zijn. De bedrijfsvoering loopt daardoor tegen z’n max aan. Dat vraagt om een efficiënt proces, wat Sempergreen in staat stelt tot drie keer meer orders te verwerken met hetzelfde aantal mensen. Conclusion Consulting hielp bij het inzichtelijk maken en verbeteren van het primaire proces. Daaruit volgde een roadmap met concrete verbeteracties.

Klant

Sempergreen Group

Markt

Retail, Voedsel & Agri

Thema

Prestatie- verbetering

Publicatiedatum

8 maart 2023

Case

Uitdaging: groei bestendigen in de bedrijfsvoering

Als Sempergreen bij iemand in het bloed zit, dan is het wel bij Robbert van de Water. Op zijn dertiende stapte hij er binnen voor een vakantiebaantje op de kwekerij. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en stuurt Robbert als Sales Support Manager de verkoop binnendienst aan.”Ik maak de groei van Sempergreen van dichtbij mee”, vertelt hij enthousiast. “We zijn een ambitieus bedrijf dat graag op grote schaal impact maakt. Als wereldwijd marktleider in direct-groene oplossingen voor groene daken, groene gevels en bodembedekkers zijn we daarmee goed op weg. De uitdaging waar we met alle collega’s voor staan: de wereld iedere dag een beetje groener maken. Zo’n grote uitdaging waarmaken, kan alleen als ook onze bedrijfsvoering daarop is ingericht.”

Oplossing: in tastbare stappen werken naar een efficiënter proces

Robberts werkervaring in combinatie met zijn verantwoordelijkheid voor de salesafdeling en orderverwerking, positioneerden hem in een sturende rol in de werkgroep die geformeerd werd. “Ik heb een grote scope en kennis van het proces”, verklaart hij. “En ik kan als het moet de rol van advocaat van de duivel aannemen. Ook maak ik de vertaalslag van werkgroep naar directie - en kan ik de importantie benadrukken.”

Die werkgroep waar Robbert het over heeft, werd samengesteld in samenspraak met Sempergreen en het team van Conclusion Consulting. Leonie van Dinteren heeft als business consultant uit het team Prestatieverbetering van Conclusion Consulting de samenwerking binnen de werkgroep gecoördineerd en de sessies begeleid. “Vanuit Conclusion Consulting werkten we met zijn vieren aan dit project”, schetst Leonie de context. “We begonnen met workshops waarin we het huidige proces in kaart brachten. Daaruit kwam de behoefte aan een roadmap naar voren, met daarop concrete acties die leiden tot het moment waarop Sempergreen met hetzelfde aantal mensen meer orders kan verwerken.” Om daar te komen werd de werkgroep opgericht. “Een dwarsdoorsnede van Sempergreen, met experts van elke betrokken afdeling”, zegt Leonie. “Tijdens wekelijkse pizzasessies bepaalden we het gewenste proces, KPI’s en acties.”

Conclusion Consulting

‘Kijk niet alleen naar proces, maar ook naar purpose en people’

Leonie van Dinteren

Leonie is van nature pragmatisch. Dat kwam haar goed van pas in dit project: “De uitkomst moest praktisch en vooral niet te abstract zijn. Daarom hebben we concrete verbeterkansen geformuleerd en deze op de roadmap geplot, onderverdeeld in korte- en langetermijnoplossingen. Daarnaast schreven we een advies op het snijvlak van strategie, proces en mens. Want ook al doken we diep in het proces, purpose en people mogen niet worden vergeten. Mensen moeten de strategie snappen, het belang van het proces kennen en daarin eigenaarschap nemen.”

“Wij maken vanuit ons team Prestatieverbetering zaken meetbaar en inzichtelijk”, vervolgt Leonie. “Het opstellen van KPI’s en het uitvoeren van de nulmeting gaf sturing aan de organisatie en maakt het succes van het nieuwe proces meetbaar. In plaats van afgaan op het onderbuikgevoel: het moet toch sneller kunnen?”

Resultaat: structurele verbetercultuur binnen Sempergreen

Sempergreen kreeg inzicht in de huidige en gewenste situatie, waar vervolgens concrete acties aan zijn gekoppeld. Met de roadmap als tastbaar product en het advies om niet alleen op het proces, maar ook op strategie en mens te richten, kan het bedrijf vooruit. “De bal ligt nu bij ons”, zegt Robbert daarover. “Eind november 2022 zijn we met de eerste drie interne werkgroepen begonnen. Voornamelijk met een focus op de kortetermijnoplossingen. We waken ervoor dat er niet te veel overlap tussen de werkgroepen ontstaat. Maar het is mooi om te zien dat de eerste acties lopen en dat iedereen binnen de organisatie enthousiast is. We wisten al langer dat we hier iets mee moesten, maar het kwam er nooit van. Nu staat het zwart op wit en hebben we tastbare handvatten.”

De cultuur van verbeteren zit er bij Sempergreen inmiddels aardig ingebakken. Robbert: “Iedereen binnen het team heeft de mindset van iedere dag een stukje beter willen worden. We hoeven het niet met zevenmijlslaarzen te doen, het mag best in kleine stapjes. Daar hoort ook tegenslag op z’n tijd bij. Zolang iedereen maar blijft denken: gisteren was oké, maar vandaag ga ik het beter doen. Dan verbeteren we structureel.” Dat kan Leonie enkel beamen: “Mooi om te zien hoe de roadmap wordt gevolgd en het team van Sempergreen zich blijvend inzet voor verbetering.”

‘De roadmap wordt gevolgd, wat zorgt voor een structurele verbetering’

Leonie van Dinteren

De beslissing om externe consultants in te schakelen voor dit project werd genomen door de directie van Sempergreen, maar voelt voor Robbert als logisch: “We groeien hard en namen nooit de tijd om een proces als orderverwerking eens goed tot op de bodem uit te diepen. Dan blijft het bij plannen schrijven en kom je niet toe aan de uitvoering. Iedereen binnen de organisatie zag de komst van Angelo, Guido, Jeffrey en Leonie vanuit Conclusion Consulting dan ook als een kans. Het zijn mensen met expertise, die wekelijks bij veel verschillende bedrijven in de keuken kunnen kijken. Daarmee kunnen ze onze organisatie verder helpen.”

Blik vooruit: bestendig partnership tussen Sempergreen en Conclusion

Verbetering aanjagen gaat óók door middel van automatisering. Naast Conclusion Consulting heeft Sempergreen ook contact met Conclusion AFAS Solutions, voor het beter uitnutten van het AFAS-pakket waar Sempergreen gebruik van maakt. “Die expertise kunnen we wel gebruiken, de link is gelegd”, zegt Robbert daarover. “We kunnen nog veel meer uit AFAS halen dan we nu doen.” Leonie ziet de samenwerking van Conclusion met Sempergreen als mooi voorbeeld van een bestendig partnership: “De contacten zijn goed en de samenwerking is prettig. Sempergreen is goed op weg en natuurlijk houden wij een vinger aan de pols.”

Over Sempergreen

Sempergreen - kweker in hart en nieren, opgericht in 1996 – is een organisatie die de kwaliteit van leven wil verbeteren door innovaties op het gebied van duurzaam bouwen en groen in de stad. Wereldwijd levert het kwaliteitsproducten voor groene daken, groene gevels en kant-en-klare bodembedekking. De ambitie van Sempergreen is om als marktleider samen met hun klanten de wereld een stukje groener te maken.

Improve IT landscape

Conclusion in de retail, voedsel en agri

Retail, voedsel en agri is één van de markten waar we met het Conclusion ecosysteem écht impact maken. Ben je benieuwd naar onze gezamenlijke dienstverlening in retail, voedsel en agri?