En wie ontzorgt NS in al zijn kritische bedrijfsapplicaties?
We kennen allemaal de processen die essentieel zijn voor het draaien van de BV Nederland en waarvoor downtime ab-so-luut geen optie is. Tot de meest sprekende voorbeelden behoren de applicatieketens van NS: grootgebruiker van één van de drukst bereden railinfrastructuren ter wereld. Hoe zorgt NS ervoor dat zijn IT-systemen permanent doen ‘wat ze moeten doen’? Lang verhaal kort: sinds 2012 zorgt Conclusion ervoor dat de dienstregeling kan worden gereden zoals beloofd. Continu.
Klant
NS
Markt
Reizigersvervoer
Thema
Business continuity
Publicatiedatum
3 maart 2021
Het uitgangspunt: groot en complex
De NS is onmisbaar voor het functioneren van onze maatschappij en vormt het boegbeeld van het reizigersvervoer. Als letterlijke verbinder van alle delen van het land vervoert NS normaliter 1,3 miljoen treinreizigers per dag. Daarnaast is NS aanbieder van additionele reisketen-diensten, beheerder van 380 stations én (mede)ontwikkelaar van drukke OV-knooppunten en dynamische stadsportalen. We bedoelen maar. Groot en complex. Bij NS werken om en nabij de 23.000 medewerkers.
De doelstelling: volcontinu beschikbaar
Namens NS zorgen wij al sinds 2012 voor de beschikbaarheid van de kern IT- systemen van NS. Daarvoor ontwierpen wij meerdere complexe missiekritische applicatieketens. Bovendien zorgen we ervoor dat deze systemen zonder uitval permanent doorontwikkeld en in stand gehouden worden. Wendbaar, weerbaar en betrouwbaar. De door ons ontwikkelde ‘Mission Critical Referentie Architectuur’ ziet erop toe dat de belangrijkste uitgangspunten voor permanente beschikbaarheid zijn geborgd.
In 2014 heeft NS de volledige applicatiedienstverlening, ketendienstverlening en onze missiekritische private cloud onder één contract aan ons gegund. De afgelopen jaren is onze dienstverlening sterk uitgebreid. In 2020 heeft NS het gehele contract verlengd tot de maximale contracttermijn.
Het resultaat: de reiziger profiteert
Onze verantwoordelijkheid spitst zich toe op de volgende 3 aspecten:
- altijd up-to-date reisinformatie op alle kanalen;
- altijd up-to-date informatie over de materieel- en personeelsplanning;
- beschikbaarheid van (nagenoeg) het gehele applicatielandschap inclusief onderliggende integratie- en infrastructuurplatformen.
Vertaald naar de dagelijkse praktijk: we zorgen er met onze IT-kennis voor dat de treinen blijven rijden en dat de reiziger, de machinist, de conducteur, het onderhoudspersoneel, de financiële afdeling en ook de bedrijfsondersteunende diensten de juiste informatie op het juiste moment krijgen om hun reis te maken dan wel hun taak goed te uitvoeren.
Dit maken wij mogelijk door de inzet van high performance systemen op basis van robuuste infrastructuur. En zijn nieuwe investeringen noodzakelijk? Ook die zorg nemen we uit handen: NS betaalt voor het gebruik. Alles om een optimale service te garanderen. De reiziger profiteert.
De meerwaarde: one step ahead
Wij bedienen NS vanuit ons Conclusion Mission Critical Operations Center (CMCOC). Onze vaste multidisciplinaire teams zijn georganiseerd per applicatieketen. Elk team heeft alle expertise in huis om zijn verantwoordelijkheden af te dekken, van dagelijks beheer tot en met kennis van (keten)monitoring en projecten. Eén met de NS-organisatie en zijn proces.
Onze teams werken met veel kennis van het primaire proces. In hun opleiding krijgen medewerkers een rondleiding door de relevante afdelingen van NS. Typerend is hun sterke betrokkenheid bij het reizigersvervoer. Zo’n drive voor dit werk is ‘onbetaalbaar’ zoals de reclame voor een creditcard zegt. Als er iets stokt of hapert, voelt iedereen dat en wordt er alles aan gedaan om de diensten zo snel als mogelijk te herstellen.
Iedereen is bovendien gefocust om problemen vóór te zijn en handelt daarnaar. Zo zorgen we niet alleen voor de continue beschikbaarheid van applicaties, maar ook voor de wend- en weerbaarheid van de mensen die ermee werken. Altijd een stap vooruit. En veel vaker wel meer dan één.
Hiervoor dragen wij de verantwoordelijkheid:
Ook deze (deel)oplossingen voor NS komen uit ons ecosysteem
Automatische provisioning en DevOps versnellen bouw omgevingen
Samen met NS realiseerden we meer snelheid en flexibiliteit in het opbouwen en onderhouden van de verschillende omgevingen in de ontwikkelstraat (OTAP). In het verleden kostte het bouwen van omgevingen enkele dagen. Met Automatische provisioning en DevOps kan dat nu binnen een half uur. Daarnaast biedt deze aanpak volledige grip op de configuratie van de verschillende omgevingen. En, dankzij de volledige automatisering van configuraties: de promotie van wijzigingen door de ontwikkelstraat (OTAP) verloopt een stuk minder complex. Engineers spelen proactief in op wijzigingen, in plaats van reactief zoals voorheen. Dit verhoogt niet alleen de kwaliteit. Het zorgt ook voor meer werkplezier.
Betrokken vanuit het Conclusion ecosysteem: Amis
Software? Klaar terwijl je wacht
Op basis van duidelijke projectvisie en -strategie werkten we met NS toe naar een groep gemotiveerde developer-teams die elk moment van de dag een software release kunnen opleveren. Gedeelde inspiratie stimuleert de samenwerking in de groep. Ook hebben we nieuwe software voortbrengingsmethodieken en –technieken geïntroduceerd. Het resultaat is een beter beheersbaar voortbrengingsproces, waardoor waarde vrijwel direct zichtbaar wordt. Voorheen duurde het maken van een release minimaal anderhalve dag. Oplevering vond elke twee weken plaats. En nu? Klaar terwijl je wacht.
Betrokken vanuit Conclusion: KWD resultaatmanagement
Veiliger in- en uitstappen met visuele instaphulp op perrons
Drukte op perrons kan leiden tot onveilige situaties. Zoals wanneer de treinen aanrijden en reizigers last-minute samenklonteren voor hun instapplek. Of recentelijk, met de situatie rond COVID-19: te veel mensen bij elkaar om op veilige afstand een wagon in te stappen. Conclusion bedacht een oplossing die instapgedrang voorkomt, het tijdschema van de vervoerder respecteert en de reiziger meer comfort biedt: de inbouw van een ledbalk over de lengte van het perron.
Kleuren wijzen de weg bij deze ledbalk. Zo lees je af hoe lang de aankomende trein is; waar de trein precies gaat stoppen; waar de deuren (instappunten) komen en tot welk moment je veilig instapt. De balk draagt bij aan betere verspreiding en vergroot de kans op een zitplaats. Voor de vervoerders betekenen de kortere in- en uitstaptijden dat zij hun tijdschema’s beter kunnen handhaven. En doordat het systeem via radar ook het aantal in- en uitstappers kan bijhouden, is materieel en personeel nauwkeuriger in te zetten. De ledbalk is nog niet operationeel. Wel is hij te al bekijken in ons democenter in Capelle aan den IJssel.
Betrokken vanuit het Conclusion ecosysteem: Conclusion ForeyeT
Vertrouwd NS beeld voor álle digitale reisinformatie
In Nederland profiteert de treinreiziger al vele jaren van het hoge niveau van reisinformatievoorzieningen via digitale schermen op stations en perrons. Soms vraagt een zeer lokale uitdaging daarbij om een speciale oplossing. Zo ook op treinstation Enschede, waar de Duitse vervoerder Deutsche Bahn (DB) al geruime tijd een vaste dienstregeling aanbiedt aan treinreizigers.
Hoewel de Europese vervoerders hard werken om grensoverschrijdende integratie van informatiediensten laagdrempelig mogelijk te maken, blijkt bundeling van de diverse reisinformatiekanalen te stranden. Tot nu toe dan. Want Conclusion ontwikkelde samen met NS en ProRail het FRIS-platform. Wat doet dit systeem wat andere partijen niet lukte? Het integreert vervoersopties, ook wanneer deze grensoverschrijdend zijn. Door de ‘look and feel’ tot op pixelniveau gelijk te trekken met de gebruikelijk digitale schermen op Nederlandse stations, is het verschil voor de gewone reiziger onzichtbaar. Zo wordt de reiziger bediend in één overzicht met actuele informatie over de dienstregeling van zowel buitenlandse als Nederlandse vervoerders.
Betrokken vanuit het Conclusion ecosysteem: Conclusion ForeyeT
Vernieuwing reisinformatie 17” displays
In opdracht van ProRail vernieuwden wij eind 2020 alle 150 reisinformatie-displays op de perrons. De oude displays en hun aansturingsysteem liepen op hun eind. Dit verkleinde de leesbaarheid en vergrootte de kans op storingen. De nieuwe displays werken met leds die worden aangestuurd vanuit ons eigen platform. Door het inbouwen van een zogenaamde Sensorbox kan ProRail de reisinformatie-displays op afstand bedienen en monitoren.
Betrokken vanuit het Conclusion ecosysteem: Conclusion ForeyeT
Hoe kunnen we jou ontzorgen op het gebied van kritische bedrijfsapplicaties?
Ik vertel je er graag meer over.
John van der Steen