a.s.r. real estate werkt aan platformen voor klanten

De real estate-tak van a.s.r. hecht veel waarde aan duurzaamheid en klanttevredenheid. Het Conclusion-onderdeel myBrand heeft voor a.s.r. real estate onder meer een huurdersportaal opgezet.

Klant

a.s.r. real estate

asr real estate

Markt

Zakelijke dienstverlening

Publicatiedatum

10 juni 2022

Conclusion public data base

a.s.r. is vooral bekend als verzekeringsmaatschappij. Minder bekend is dat de organisatie ook een vastgoedtak heeft met onder meer 5.000 huurwoningen en 36.000 hectare landbouwgrond. Het vastgoedportfolio van a.s.r. real estate bestaat uit vijf niet-beursgenoteerde sectorfondsen, waarmee het bedrijf naast woningen en landbouwgrond ook investeert in winkels, kantoren en vastgoed op science parken. ​“Onze klanten zijn internationale institutionele investeerders maar ook onze zakelijke en particuliere huurders en agrariërs die land bij ons pachten zijn onze klanten,” aldus Henk van de Laar, manager IM bij a.s.r. real estate. Wie a.s.r. volgt, heeft gezien dat de organisatie zich de afgelopen jaren steeds nadrukkelijker is gaan baseren op duurzame uitgangspunten, iets wat ook IT-partner Conclusion hoog in het vaandel heeft staan. 

Basis op orde en dan verder

a.s.r. real estate wil de wensen en behoeften van de klanten leren kennen. Dat betekent dat je klantgericht moet zijn en daarom je datahuishouding goed op orde moet hebben – een voorwaarde voor verdere digitalisering. Beide zaken beginnen wat Henk van de Laar van a.s.r. real estate betreft bij ​‘de basis op orde’. ​“Basis op orde betekent dat applicaties goed werken en gemakkelijk in het gebruik zijn,” aldus Van de Laar. Daarnaast wil a.s.r. real estate ​‘toegankelijk’ zijn. Onderdeel daarvan is dat al onze stakeholders (huurders, consumenten, ketenpartners) toegang tot relevante data hebben.” Om hier stappen in te zetten is a.s.r. real estate gaan samenwerken met Conclusion-onderdeel myBrand. 

De volledige vastgoedadministratie van a.s.r. real estate is ondergebracht in SAP S/4HANA, dat gebruikt wordt in combinatie met SAP BI en SAP Portal oplossingen. myBrand is sinds eind 2019 de partner van a.s.r. real estate voor het technisch ‑en functioneel applicatiebeheer van alle SAP-systemen van a.s.r. real estate. In deze systemen worden meerdere bedrijfsprocessen ondersteund, zoals financiële boekhouding, vastgoedbeheer, inkoopmanagement, crediteurenbeheer (invoice management) en vastgoedprojecten. Daarnaast beheert myBrand de OpenText-gebaseerde kennismanagementoplossingen. Ook zorgt myBrand voor de regie op de applicatiehosting in het a.s.r. datacenter. Gedurende de looptijd van het beheer heeft myBrand tot slot de integratieoplossing Boomi geïmplementeerd. 

Gepersonaliseerde dienstverlening

Gepersonaliseerde dienstverlening

Na ‘de basis op orde’ is myBrand, samen met een team van business consultants vanuit a.s.r. real estate, ook bezig met de optimalisatie van de platformen voor eindklanten en de gebruikerservaring daarvan. “Ook in de vastgoedmarkt willen we onze huurders en pachters – zakelijk en particulier – zo goed mogelijk voorzien van gepersonaliseerde dienstverlening en selfserviceomgevingen, denk aan gebouwbeheer en contractbeheer,” aldus Van de Laar.

Daarom ontwikkelt a.s.r. real estate samen met Conclusion verschillende interne en externe applicaties, waaronder een huurdersportaal en een verhuurdersportaal om klanten én medewerkers zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen. De huurders hebben via de portaal inzage in contracten en documenten. Daarnaast kunnen zij via dit portaal reparatieverzoeken indienen en volgen. Verder zijn a.s.r. real estate en myBrand bezig met de ontwikkeling en implementatie van SAP Fiori apps, het ontwerpsysteem van SAP waarmee bedrijfsapps kunnen worden ontwikkeld met oog voor een goede eindgebruikerservaring. Hiermee wil a.s.r. real estate onder andere de afwikkeling van facturen verbeteren, zodat op dit vlak de klanttevredenheid verder toeneemt. In de toekomst worden ook andere SAP Fiori apps ontwikkeld.

Digital meeting
Samenwerking

Vrij kort na de start van de samenwerking moesten beide teams, die normaal gesproken bij elkaar zouden aanschuiven, op afstand gaan samenwerken in verband met de coronamaatregelen. ​“Er zijn methodes om agile werken, online te organiseren, maar dat werkt minder goed en minder prettig dan een wand met geeltjes,” zo is de indruk van Van de Laar. ​“Vooral de informele momenten in je samenwerking raak je kwijt bij thuiswerken.” Daarnaast werd thuiswerken eerst als risicofactor gezien, maar alle stappen zoals het doorvoeren van SAP-upgrades of het testen van applicaties kunnen ook online doorlopen worden door schermen te delen, aldus Van de Laar. ​“Uiteindelijk bleek het allemaal erg mee te vallen: alles kan op afstand.” Inmiddels is er een efficiënte hybride samenwerking tot stand gekomen. Van de Laar: ​“Als het nodig is zien we elkaar fysiek, maar als het niet nodig is zien we elkaar digitaal. In de coronaperiode wisten we elkaar goed en gemakkelijk te vinden en daar plukken we nu de vruchten van.”

Toekomst

“Onze samenwerking is nu gericht om de basis op orde te brengen en te houden, maar als je verder kijkt naar de toekomst, liggen er ook plannen om verder te verduurzamen en om de banden met stakeholders aan te trekken. Daarnaast spreken we met huurderspanels om behoeften te toetsen. Verder kijken we vanuit IM regelmatig naar de oplossingen die andere gespecialiseerde Conclusion-onderdelen kunnen bieden.” De komende tijd zal myBrand a.s.r. real estate helpen bij de executie van de cloud first strategy.

Over a.s.r. real estate

a.s.r. real estate beheert en investeert als vastgoedvermogensbeheerder namens haar opdrachtgevers al meer dan 125 jaar in woningen, winkels, kantoren en agrarische grond. Voor professionele beleggers beheert zij Nederlandse vastgoedfondsen en individueel vermogensbeheermandaten voor (inter)nationaal vastgoed. a.s.r. real estate richt zich op de waardeontwikkeling van vastgoed op de lange termijn en is onderdeel van a.s.r., één van de grootste verzekeraars van Nederland.

Samenwerkingspartner van a.s.r. real estate

Partner voor businesstranformaties met SAP’s Intelligent Enterprise en OutSystems. Voor langetermijnrelaties met de klant.

  • myBrand Conclusion

  • Geïntegreerde dienstverlening
  • S/4HANA Implementaties conversies
  • Hosting, technisch support
  • Functioneel support, DevOps
  • Licentiemanagement

Giarte IT Xperience Monitor

Dit interview is afgelegd door Giarte, een onderzoeks- en adviesbureau met gedreven specialisten op het vlak van IT-dienstverlening en IT-outsourcing. De IT Xperience Monitor (ITX), voorheen bekend als Outsourcing Performance, is hun jaarlijkse meting van klanttevredenheid over de dienstverlening van toonaangevende en snel opkomende IT-bedrijven in de Nederlandse markt.

Benieuwd naar ons Giarte profiel?

Meer informatie? Neem vandaag nog contact op.

Conclusion pand in Utrecht

Conclusion