Integratie zorgt voor flexibiliteit in de supply chain

In iedere sector zien we dat de supply chain verandert en dat partijen flexibel moeten kunnen samenwerken met afnemers, leveranciers en andere ketenpartners. Dat zien we bijvoorbeeld in de e-commerce. Dit heeft onder andere te maken met de opkomst van generieke en gespecialiseerde marketplaces. Als afzonderlijke online leverancier moet je flexibel zijn om aan te kunnen haken op nieuwe initiatieven en te profiteren van kansen zodra deze zich aandienen. Dat begint bij een technologische infrastructuur die integratie in die keten makkelijker maakt en niet in de weg staat. En dat geldt dan ook voor iedere sector.

16 augustus 2021   |   Blog   |   Door: Michiel van der Sluis

Deel

Flexibileit in supplychain met MuleSoft

Het was geen verrassing meer toen Amazon in maart 2020 een Nederlandse webshop lanceerde. Het gonsde al een tijd van de geruchten dat de e-commerce gigant ook in Nederland een volwaardig platform zou lanceren. Het stelde online aanbieders voor een uitdaging. Sluiten we ons aan bij Amazon, blijven we trouw aan de bestaande platformen als Bol.com of blijven we producten in een zelfstandige webshop aanbieden? Tegelijkertijd zien we de opkomst van martketplaces die zich specifiek op één bepaalde markt richten. Een goed voorbeeld is Duxxie.nl dat thuiszorgproducten van meer dan 40 leveranciers aanbiedt. Ten slotte is het goed om stil te staan bij het verschijnsel dat leveranciers van bijvoorbeeld horeca-groothandels zelf een online verkoopkanaal inrichten en daarmee direct klanten benaderen en bedienen. Zeker in dit segment is er tijdens de pandemie omzet weggevallen. Leveranciers zijn op zoek gegaan naar alternatieven. Waar het dan op neerkomt is dat integratie zorgt voor enablement van data. Conclusion doet dat op een slimme manier met de technologie van Mulesoft, zodat:

  • De gebruikers van deze data geen kennis hoeven te hebben van het achterland (bron en proces)
  • De oplossing onder architectuur schaalbaar en flexibel is
  • Je naar de toekomst toe kunt blijven groeien

Informatie ontsluiten

Laten we nog even bij het voorbeeld van e-commerce blijven. Feit blijft dat je relevant moet blijven in de markt. Je moet meebewegen met nieuwe ontwikkelingen en klanten die steeds veeleisender worden. ‘Nu bestellen, vanavond nog in huis’ lijkt de nieuwe standaard in dienstverlening te worden. De vraag is dan: hoe zorg je ervoor dat je nog opvalt? Integratie van verschillende datastromen is essentieel om te kunnen beschikken over actuele levertijden en voorraadinformatie. Dit vereist een naadloze integratie tussen de verschillende bronsystemen. Datzelfde geldt uiteraard ook voor interne en logistieke processen. Een realtime integratie met je logistieke dienstverlener mag daarin niet ontbreken. Nu heeft PostNL een standaard API beschikbaar, zodat deze informatiestroom inderdaad eenvoudig gekoppeld kan worden. Maar er is veel meer informatie die je moet ontsluiten om een optimale dienstverlening te realiseren. Naast een strategie voor het bepalen van het juiste verkoopkanaal, moet je een strategie hebben waarmee je inhoud geeft aan het integratievraagstuk. Conclusion helpt je daarin de volgende stappen te zetten.

Integratielaag

Kijk naar het platform van Duxxie.nl dat we eerder noemden. Het bestellen van een rolstoel bij een van de aangesloten aanbieders gaat gepaard met een reeks essentiële processtappen. Dit product moet immers afgeleverd worden door iemand die gecertificeerd is om de rolstoel te monteren en om uit te leggen hoe de cliënt deze moet bedienen. Daarnaast is het verstandig om relevante gegevens AVG-proof te delen. Op deze manier wordt de kans op een vlotte afspraak en succesvolle aflevering vergroot. Deze data zit in een CRM-omgeving, zodat je daar ook mee moet integreren. Al deze data moet realtime beschikbaar zijn, want de klant verwacht immers same of next day delivery. Waar je dus naar toe wil als leverancier is het creëren van een integratielaag die je slim en doordacht moet neerzetten. Zo ben en blijf je schaalbaar en wendbaar. Het gaat er om dat deze integratielaag een enablement is voor appontwikkelaars, front-end developers en data scientists. Deze laatste doelgroep moet juist functioneel naar data kunnen kijken en gebruiken, zonder dat hij alle onderliggende legacy systemen, bronnen en afhankelijke processen hoeft te kennen.

Kansen pakken

Deze integratielaag is goed beveiligd, schaalbaar, wendbaar en faciliteert zo verdere groei. Conclusion beschikt over de kennis en ervaring en de tooling van Mulesoft om dit te realiseren, zodat het doorvoeren van wijzigingen in de toekomst op een relatief snelle en eenvoudige manier kan worden gedaan. Daar komt bij dat je als organisatie geen omkijken hebt naar het onderhouden van integraties. Voordeel is tevens dat inflexibele legacy-systemen, zoals verouderde ERP-omgevingen, niet direct vervangen hoeven te worden. De integratielaag komt als een schil om deze legacy heen.

Als online leverancier ben je op deze manier erg flexibel. Deze slimme manier van integreren maakt het mogelijk snel aan te haken op een marketplace en gemakkelijker te bewegen in een veranderende waardeketen. Je hoeft niet te wachten tot IT de individuele applicaties heeft gekoppeld maar kan gebruik maken van componenten die er al zijn. Dit verkort de doorlooptijd aanzienlijk. Andersom werkt het net zo: als marketplace kun je snel je platform uitbreiden met online leveranciers. Waar integratie vaak als een hindernis wordt ervaren voor snel uitrollen van online dienstverlening, is het nu uitgegroeid tot een business enabler. We gebruikten het voorbeeld van e-commerce ondernemingen, maar dit is vandaag de dag van toepassing op iedere sector.