De duurzame mindset van Valentin
Strategieconsultant Valentin Calomme heeft zo lang als hij zich kan herinneren een duurzame mindset: privé en op zijn werk. Hij weet niet precies waar het vandaan komt, maar de documentairefilm ‘An inconvenient truth’, over de opwarming van de aarde, maakte als kind veel indruk. Sindsdien is hij zich bewust dat er altijd een duurzame optie is. Die bewustwording probeert hij als ambassadeur – zo ongedwongen mogelijk - over te brengen op zijn omgeving.
18 september 2024 | Blog | Door: Werken bij Conclusion
Deel
Duurzaamheid is de drive om dingen beter achter te laten dan je ze gevonden hebt.
"Voor mij is duurzaamheid veel meer dan alleen het klimaat, het is het grotere idee om minder te verspillen en dingen beter achter te laten dan ik ze vond. Als ik iets kan optimaliseren, dan doe ik dat. Daarom hou ik van mijn werk bij Conclusion. Als strategieconsultant is het altijd mijn doel om creatieve manieren te vinden om op een duurzame manier waarde te creëren voor onze klanten.
Duurzaamheidsinitiatieven als conversatiestarter
Gedurende mijn tijd bij Conclusion heb ik gemerkt dat de focus op duurzaamheid wordt gedreven door mensen die echt om het onderwerp geven en die proberen verbeteringen aan te brengen in zowel onze interne bedrijfsvoering als in het werk dat we doen met onze klanten.
Toen ik bij Mediaan Conclusion werkte, heb ik meegewerkt aan een 'klimaatsensor'-project op ons kantoor in Heerlen, wat een goed voorbeeld is van de Conclusion-brede inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Op initiatief van Conclusion Cares heeft AMIS Conclusion 21 sensoren in het kantoor geïnstalleerd, die continu gegevens verzamelen en nuttige inzichten verschaffen om onder andere het verwarmingsschema te optimaliseren. Ik werk nu voor Conclusion AI 360, waar duurzaamheid een pijler is van ons Responsible AI Framework.
Duurzaamheid bij Conclusion AI 360
Om duurzaam te blijven ontwikkelen met AI, vinden we het bij Conclusion AI 360 cruciaal om de juiste balans te vinden tussen innovatie en de belangen van alle betrokken stakeholders. Ons doel is om ervoor te zorgen dat AI een positieve impact heeft op de samenleving. Schade, uitsluiting en ongelijkheid moeten worden vermeden."
Voor mij is duurzaamheid veel meer dan alleen het klimaat.
Duurzaamheid als stimulans voor innovatie
Ik zie duurzaamheid vaak geassocieerd met beperkingen en extra kosten, maar vaak is het tegenovergestelde waar. De duurzame optie is vaak goedkoper, gaat langer mee, is gemakkelijker te gebruiken en geeft de klant een concurrentievoordeel. We komen dat vaak tegen bij het bouwen van AI-modellen waarbij kleinere en energiezuinige modellen eenvoudiger te interpreteren en te onderhouden zijn en minder geld kosten om te gebruiken.
In de projecten waar ik aan werk, komen we vaak met oplossingen die, soms onbedoeld, voordelen hebben voor het klimaat. Klanten geven meestal alleen om lagere kosten en hogere inkomsten, maar dat betekent niet dat het klimaat eronder moet lijden. Een goed voorbeeld: een voorspellingssysteem dat we bouwden voor een logistiek bedrijf hielp het aantal vrachtwagens te verminderen dat nodig was om pakketten te bezorgen. Dit bespaarde het bedrijf niet alleen geld, maar verminderde ook hun totale uitstoot door een lager brandstofverbruik. Duurzaamheid toevoegen als maatstaf voor succes betekent dat je meer manieren kent om te slagen!"
De duurzame optie is vaak goedkoper.
Er is altijd een duurzame keuze
Ook privé maakt Valentin duurzame keuzes. Zo deed hij bij zijn verhuizing van Maastricht naar Amsterdam zijn auto weg. Hij vertelt: “Laten we vooropstellen dat ik niet een fantastisch persoon ben die alles uit de goedheid van zijn hart doet. Eén van de redenen dat ik mijn auto inleverde, was omdat ik de mogelijkheid had om het te doen. Conclusion heeft een vooruitstrevend mobiliteitsbeleid, met genoeg alternatieven. Ik heb ook geen kinderen die ik rond moet rijden, en een parkeervergunning in hartje Amsterdam is duur. Alsnog moet je natuurlijk wel nog even de keuze maken om het ook echt te doen. Ik hoop dat er steeds meer incentives komen die dit soort keuzes mogelijk maken.
Maar op een bepaalde manier was mijn auto wegdoen dezelfde keuze als naar de supermarkt gaan en mijn eigen tas meenemen. Het is een constante uitdaging. Voor mij is het vaak iets dat ik gewoon moet doen, of op zijn minst moet proberen. Maar ook ik ga naar de winkel en koop soms voorverpakte producten in plastic, of vergeet mijn tas. Laat perfect niet de vijand van goed zijn.”
Alle kleine beetjes helpen
Hoeveel impact hebben al die keuzes? Valentin: “Laten we eerlijk zijn. Op het grotere geheel heeft mijn duurzame leven weinig directe impact. De grote transformatie moet van het bedrijfsleven komen. Mijn grootste tip: bekijk duurzaamheid als iets waarin je niet kunt slagen. Het kan namelijk altijd beter. Op een heleboel dingen heb je ook geen invloed. Haal daarom als eerste de druk weg en start met klein, zoals het verminderen van je voedselverspilling. Alle kleine dingen tellen op. Ik zie het zo: hoe harder wij met zijn allen pushen en het goede voorbeeld geven, hoe eerder het bedrijfsleven de druk voelt om écht het verschil te maken.”