De toekomst van de Rail sector in Nederland

De volgende fase in de toekomst van Rail. Denken buiten de gebaande sporen.

9 maart 2018   |   Nieuws   |   Door: Conclusion

Deel

trein op station

De Digitale Revolutie raakt alle sectoren in Nederland. Ook onze Rail. Maar bestuursmandaten en kabinetsperiodes maken het voor deze sector extra lastig. Hoe kijk je daarover heen? Daarom vandaag een bredere blik op de verdere toekomst van reizen en het OV. En als u zich afvraagt: waarom nú? Welnu: op 20 maart a.s. is er de TransiRede in Utrecht. Een mooi moment om samen dieper in te gaan op de volgende fase van Rail.

Bredere blik, betere kansen

Ik denk dat iedereen wel een beeld heeft bij de toekomst van het OV. Ook wij. Conclusion is al jaren actief binnen verschillende delen van de reizigersketen bij diverse partijen. Vanuit onze ervaring met maatschappijkritische ketens trainen we onszelf om verder naar voren te kijken dan de horizon van vandaag en morgen. Vergroot je blik, verrijk je toekomst.

Zweven of ‘hyperen’?

Een aantal algemene trends zal de bedrijfsvoering zeker raken. Zelfsturende auto’s, zelfsturende treinen, zelfsturende bussen. De komst van drones dwingt onze mobiliteit tot een sprong van 2D-denken naar 3D-denken. ‘Mobility as a Service’ zal zijn intrede doen. Zweeftreinen, monorails en zelfs hyperloops? Ongetwijfeld allemaal opties en mogelijkheden.

Waaróm willen we straks nog van A naar B?

Maar de vraag die de toekomst nu vooral aan ons stelt, gaat niet zozeer over mogelijkheden en opties - maar over mensen. Dus over u en mij en miljoenen anderen. Waarom willen we ons straks überhaupt nog van A naar B verplaatsen? Hebben we in de toekomst nog wel te maken met piekbelasting? Welke ontwikkelingen zien we in de maatschappij en hoe geven we daar antwoord op? In welke mate gaat sociale innovatie de toekomst vormgeven? Techniek is aardig, maar wat we ermee willen en doen, dáár gaat het om.

Rail vereist een langetermijnvisie

De manier waarop mensen straks de techniek gaan gebruiken, is dan ook weer onze uitdaging in het nu. De railsector vereist een langetermijnvisie die uitgaat van een verre toekomst. Het durven kijken over de grenzen van bestuursmandaten en kabinetsperiodes heen. En dat is lastig. Maar niet onmogelijk.

Buiten de gebaande sporen

Op 20 maart vertel ik u over hoe wij dat als Conclusion oppakken: bijdragen aan het denken over overmorgen. En ik nodig u en ieder ander in de railsector uit om zich te laten uitdagen. Hoe werkt ‘Dare to Disrupt’? Wat is het nou om ‘te durven’? Want wachten is geen optie. Iets niet weten is namelijk geen excuus; het is een kans, een kans om vrij te denken. Buiten de gebaande sporen. Buitensporig.
 

Meer input? Specifieke vragen? Ik spreek u graag op de TransiRede in Utrecht. Of bel voor een afspraak.