Reisinformatiesystemen in ontwikkeling

Niet elke innovatie hoeft baanbrekend en volledig nieuw te zijn om een goede oplossing te bieden. Soms schuilt dit in het eenvoudig gebruik maken van bestaande systemen. Conclusion draagt bij aan de optimale reizigerservaring binnen openbaar vervoer.

13 mei 2019   |   Nieuws   |   Door: Conclusion

Deel

Reisinformatiesystemen in ontwikkeling 111970903622

De reisinformatievoorziening in het spoorlandschap is volop in ontwikkeling. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en bieden veel mogelijkheden maar maken ook dat reizigers veeleisender worden. Zo wenst de reiziger gemakkelijk, snel, betrouwbaar en betaalbaar met het openbaar vervoer te kunnen reizen. De consument verwacht duurzaamheid en een mate van milieubewustzijn in het openbaar vervoer. Het is aan openbaarvervoerbedrijven en partners als Conclusion ForeyeT om hier rekening mee te houden bij het ontwikkelen van reisinformatiesystemen.    

Ontwikkelingen in reisinformatiedisplays

 Om het de reiziger makkelijker te maken snel een zitplaats te vinden is er onlangs een proef gestart met de InfoPlus borden op spoor 18 van Utrecht Centraal. De InfoPlus borden zijn de blauwe reisinformatieborden en zijn misschien wel het meest bekend als het gaat om reisinformatiesystemen. Er zijn er zo’n 3500, verdeeld over ruim 400 stations in Nederland. De proef houdt in dat er op de InfoPlus borden te zien is hoe lang en hoe druk de trein is. De verwachting is dat reizigers door deze informatie zich beter gaan spreiden over het perron waardoor treinen stipter kunnen vertrekken en reizigers sneller een zitplaats kunnen vinden. Conclusion ForeyeT heeft bijgedragen aan de implementatie van de proef door een nieuw futureproof software platform te ontwikkelen op de InfoPlusborden. 

Non-display reisinformatie

Naast het tonen van reisinformatie op displays zijn er nog veel meer mogelijkheden om reizigers te informeren. Met deze reden heeft Conclusion ForeyeT een productlijn met non-display oplossingen ontwikkeld waarbij het informeren van de reiziger en (openbaar)vervoerbedrijven helpen hun service en diensten te verbeteren altijd het uitgangspunt is. De innovaties bieden de reiziger gemak en helpen openbaarvervoerbedrijven hun doelen te realiseren. Mooie voorbeelden hiervan zijn de Intelligent Platform Bar Lite (IPBL) en de Intelligent Platform Clock (IPC). Deze baanbrekende innovaties bieden een geheel nieuwe kijk op reisinformatie. 

Ingenieus in eenvoud

Niet elke innovatie hoeft baanbrekend en volledig nieuw te zijn om een goede oplossing te bieden. Soms schuilt dit in het eenvoudig gebruik maken van bestaande systemen. Een mooi voorbeeld hiervan is de oplossing waarbij Conclusion ForeyeT QR-codes inzet om reisinformatie te tonen. Onlangs waren er wat strubbelingen in de beschikbaarheid van schermen waardoor reizigers dreigde zonder reisinformatie te komen zitten op een aantal perrons en centrale gebieden in het station. Conclusion ForeyeT voorzag daarom reisinformatieborden van een sticker met daarop een QR-code. Op het moment dat de reiziger deze scant met een mobiele telefoon wordt de reisinformatie van het bord hierop getoond. Onlangs besteedde de Volkskrant hier aandacht aan in een artikel. Dat dit goed ontvangen werd bleek ook uit de Twitterberichten waar reizigers zich positief hebben uitgelaten over deze ontwikkeling.

"Slimme service van @ForeyeT en @NS-online. Een mooi voorbeeld van van IRL UX en integratie on- en offline. Netjes!"

@Piekfijn:
Gemeente Utrecht volgt het goede voorbeeld

De oplossing met de QR-codes is ook niet onopgemerkt gebleven bij de gemeente Utrecht. Zij hebben naar het voorbeeld van Conclusion ForeyeT een QR-code ingezet om actuele reisinformatie te tonen op de borden bij de ingang van de Noordertunnel van Centraal Station Utrecht.

Een ding is zeker. Er kan meer dan je denkt.

Bel Martijn Danse +31 (0)6 38 14 52 74

Martijn Danse

Martijn Danse

Directeur
martijn.danse@foreyet.com