L&D gamification in de wereld van media en marketing

Effectieve toepassing van gamification principes werken bij gedragsverandering en performance van je medewerkers.

19 mei 2019   |   Nieuws   |   Door: Conclusion

Deel

Gedragsverandering in organisaties

Bright Alley was gevraagd om te spreken tijdens het MWG congres op 19 maart met het thema Gamification.

Tegen de avond stroomde de Blast Galaxy arcadehal in Amsterdam vol met mensen. Niet met de reguliere spelletjes-spelers maar met grofweg honderd mediaprofessionals samengebracht door branchevereniging MWG van en voor mensen in de commerciële communicatie. MWG legt verbindingen tussen (bekende) mediapartijen. Dankzij MWG kunnen zij elkaar regelmatig ontmoeten, inspireren en hun kennis vergroten. 

Performance van medewerkers door gamification

Bright Alley was gevraagd om haar brede ervaring op het gebied van gamification en verbeteren van de performance van medewerkers te delen. Natuurlijk stuurden we ons dynamische duo Jasper Leunk en Tim Jansen.

Gedragsverandering

Er bleken vele parallellen tussen gamification van L&D en gamification van media en marketing. Beiden willen mensen verleiden tot gedragsverandering en memorabele ervaringen creëren voor het langdurig vasthouden van kennis en aandacht.

Maar hoe wordt gamification succesvol ingezet om dit te realiseren?

Theorie gamification en het concept 'play'

Na een goede introductie in de theorie rond gamification en het concept ‘play’ door prof. dr. mediatheorie Joost Raessens van de Universiteit Utrecht namen wij de mediaprofessionals mee langs onze projecten en effectieve toepassing van gamification principes in de L&D-wereld.

Slimme toepassing van verhaal, beloning, feedback, uitleg

Geen platte puntensystemen maar slimme toepassing van verhaal, beloning, gerichte feedback, duidelijke uitleg en progressie aan de hand van doelen.

Wat drijft uw doelgroep, het is mensenwerk

Volledig toegespitst op en op maat gemaakt voor organisaties met hun specifieke werknemers. Want om echt de performance te verbeteren is en blijft het essentieel om te weten wat de doelgroep echt interessant vindt en drijft. Het is mensenwerk.

Jan-Willem Borsboom van Ex Machina Group liet na ons aan de hand van een praktijkvoorbeeld zien dat gamification en gepresenteerde principes daadwerkelijk te vertalen zijn naar succesvolle toepassingen in medialand. Wat is het toch fijn om te zien dat de kracht van spelen een steeds groter bereik krijgt.

NieuwsCases

Een ding is zeker. Er kan meer dan je denkt.

Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur
eefje.albers@brightalley.nl