De paraplu-aanpak
Je kunt niet van de één op de andere dag compleet datagedreven werken. Dat is een proces, dat moet groeien. Bovendien wordt het een veel te groot en complex project als je het meteen in alle hoeken van de organisatie wil doorvoeren. Dit leidt vaak tot veel frustraties en weinig succes. Een aanpak die wél succesvol is - wat ik de paraplu-aanpak noem - is werken vanuit concrete doelen en dromen en daar data aan koppelen. Waar wil je heen met de organisatie? Welk doel wil je graag bereiken? Of is er een bepaald issue waar je de vinger maar niet op kunt leggen? Belangrijk hierbij is dat het gaat om iets wat urgent en écht van meerwaarde is voor je business. Iets waarop je graag wilt sturen, maar wat nu niet kan omdat de juiste informatie ontbreekt. Met andere woorden: werken vanuit de crux. Dáár moet je allereerst een klein succes boeken om alle handen op elkaar te krijgen, en een eerste brug te slaan tussen business en IT.
Brug tussen business en IT
Zodra je de crux hebt achterhaald, is het zaak om business en IT dichter bij elkaar te brengen. Dit zijn vaak twee werelden die een andere taal spreken en zich los van elkaar ontwikkelen. Als je slimmer wilt werken met data door het te koppelen aan businessdoelstellingen, is het van belang dat beide partijen elkaars behoeften en uitdagingen kennen en weten wat ze van elkaar nodig hebben. Én dat helder is aan welk gezamenlijk doel ze werken. Omdat beide partijen dan vanuit de crux redeneren, ontstaat er enthousiasme en wederzijds begrip. Zo stuur je samen op hetzelfde resultaat.
De kracht van operations
Je wilt dat data voor je gaat werken. Niet dat het extra werk oplevert. Daarom is het belangrijk om binnen BizDevOps (business, development en operations) het operations-fundament op orde te krijgen. Dit is binnen het datawerkveld complexer en minder eenvoudig te realiseren dan in andere IT-gebieden. Je hebt immers te maken met variabele data en daarmee constante kwaliteits- en integratie-issues. Door te investeren in continue monitoring, verbetering, automatisering en het creëren van zelflerende situaties kun je de capaciteitsbehoefte verminderen. Medewerkers zijn zo niet onevenredig veel tijd kwijt aan beheer, en zijn daardoor beschikbaar voor innovaties en het toevoegen van waarde. Hiermee behoud je de slagkracht en wendbaarheid van de organisatie.