2. Het securityconflict
Naast een eigen taal heeft elke leverancier vaak zijn eigen securitybeleid. Dit kan leiden tot tegenstrijdige situaties, maatregelen die elkaar tegenspreken of zelfs tegen het protocol van de ander ingaan. Daardoor kan het gebeuren dat security-incidenten niet worden opgelost, met alle gevolgen van dien.
Oplossing: Maak één partij verantwoordelijk voor de security over de gehele keten. Idealiter is dat de service integrator. Die kan ervoor zorgen dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over wie welke incidenten oppakt, dat er gezamenlijke risicoanalyses worden uitgevoerd en dat alle securitymaatregelen goed op elkaar afgestemd zijn. Zo voorkom je gaten in de security.
3. Wrijving en weerstand
Voor leveranciers die gewend zijn zelfstandig te werken, is de invoer van SIAM vaak even schrikken. Zo kunnen zij defensief reageren, hogere tarieven rekenen en sterke weerstand tonen. Hoe voorkom je deze wrijving?
Oplossing: Betrek leveranciers vanaf de eerste dag bij de nieuwe werkwijze. Leg ten eerste uit waarom SIAM juist ook hén helpt (met efficiëntere samenwerking, minder escalaties en duidelijkere verantwoordelijkheden), laat hen meedenken over werkbare KPI’s en processen en geef ze belangrijke keuzes in het vormgeven van de samenwerking. Wanneer leveranciers ook inspraak krijgen in bijvoorbeeld het verloop van escalaties en welke communicatielijnen gebruikt worden, voelen zij zich betrokken in plaats van buitenspel gezet.
4. De mens achter de methode
Om hierop verder te gaan, is het ten slotte belangrijk om je te blijven beseffen dat SIAM over mensen gaat. Soms lijkt het een heel technisch proces, maar juist de menselijke factor is wat deze aanpak kan maken of breken. Zonder voldoende aandacht voor de mensen in de keten, met al hun verschillende werkwijzen, verwachtingen en behoeftes, mislukt zelfs een technisch perfecte implementatie van SIAM.
Oplossing: Houd workshops over wat SIAM precies inhoudt en welke rol elke partij speelt, zodat iedere betrokkene zijn vragen kan stellen en zich eigenaar voelt van zijn eigen rol in het proces. Ook is het belangrijk om vooraf (contractueel) af te spreken hoe leveranciers gaan samenwerken binnen het SIAM-model om latere conflicten te voorkomen.
Van valkuil naar succes
SIAM is een beproefde aanpak om meer grip te krijgen op complexe IT-omgevingen – géén snelle oplossing. Organisaties die dat inzien, hebben een betere kans om de genoemde valkuilen te vermijden en stap voor stap volwassen te worden in hun regiemodel. Door te investeren in samenwerking onder duidelijke regie, bouw je niet alleen aan een stabiele, maar ook een toekomstbestendige IT-keten.