Stookseizoen in Nederland: zo voorkomt Ennatuurlijk dat klanten in de kou zitten

Het is herfst in Nederland. De bladeren vallen van de bomen en de laatste zomerdagen liggen alweer achter ons. De temperatuur daalt en de verwarming springt aan: het stookseizoen is begonnen. Aan de energiesector de taak om Nederlanders van warmte te voorzien. Hiervoor zijn leveranciers afhankelijk van Operationele Techniek (OT), welke up-and-running worden gehouden met IT. Ongeplande uitval van OT-systemen is dus geen optie. Wat betekent dit voor warmteleveranciers? Hoe gaat het er achter de OT-schermen aan toe bij hen en hun partners? Ik vertel graag hoe wij als Conclusion Mission Critical er samen met Ennatuurlijk voor zorgen dat klanten er warm bij zitten.

29 oktober 2020   |   Blog   |   Door: Conclusion Mission Critical

Deel

Thermostaat

Systemen draaien op volle toeren

De periode van begin oktober tot eind februari wordt ook wel het stookseizoen genoemd. In deze maanden staat de kachel aan en doet heel Nederland massaal een beroep op warmte. Voor een warmteleverancier als Ennatuurlijk betekent dit dat de systemen op volle toeren draaien. 

Edgar Smits, strategisch adviseur en OT asset owner bij Ennatuurlijk: “In de wintermaanden wil je absolute leveringszekerheid, want de impact van een eventuele uitval is dan vele malen groter. Buiten het stookseizoen wil je klanten ook een warme douche garanderen, maar onze systemen draaien dan maar op een fractie van de maximale belasting. De kans op een verstoring is hierdoor drastisch lager. Op een ijskoude winterdag is de belasting op de techniek maximaal, waardoor de kans op falen automatisch groter is. Daarom zetten wij in het stookseizoen alles op alles om dat te voorkomen en dat verwachten we ook van onze leveranciers.”

Risico's tot een minimum beperken

Onderhoud, vernieuwingen en storingen hebben impact op het functioneren van de systemen. Hoewel we als Conclusion Mission Critical verantwoordelijk zijn om risico’s op uitval te allen tijde te minimaliseren, wordt er in het stookseizoen altijd een stap extra gezet. De systemen krijgen voor de start van het stookseizoen een onderhoudsbeurt zodat ze in opperbeste conditie zijn. Als tijdens het stookseizoen blijkt dat er onderhoud of vernieuwingen nodig zijn, wordt dit zoveel mogelijk uitgesteld tot het voorjaar. Hetzelfde geldt voor niet-urgente functionele wijzigingen. Technische wijzigingen zoals een security patch worden wel uitgevoerd, want dit heeft betrekking op de veiligheid van een systeem. Deze wijzigingen vinden zo veel mogelijk ’s nachts plaats. Mocht het dan toch misgaan, dan blijft impact zo laag mogelijk.

Conclusion Mission Critical monitort 24/7 en handelt snel waardoor problemen vaak al opgelost zijn voordat wij het merken.

Edgar Smits, strategisch adviseur & OT asset owner Ennatuurlijk

Proactief probleemmanagement

Waar mogelijk wil je incidenten natuurlijk voorkomen. Daarom is proactief probleemmanagement een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Conclusion Mission Critical aan Ennatuurlijk. Doen incidenten zich meerdere keren voor? Dan volgt er een incidentanalyse. Door de onderliggende oorzaak aan het licht te brengen, kan er preventief actie ondernomen worden. Zo wordt het aantal incidenten teruggedrongen.

Conclusion Mission Critical begrijpt de business en vertrouw ik volkomen. Hierdoor kan ik mij focussen op de core: warmte leveren.

Edgar Smits, strategisch adviseur & OT asset owner Ennatuurlijk

Meer weten?

Nieuws & blogsOnze expertisesOnze casesOver ons