Een kijkje achter de schermen van de NS reisinformatie

Dagelijks reizen 1,3 miljoen reizigers met het openbaar vervoer. Allen zijn ze afhankelijk van de reisinformatie op de borden en in de app. Een belangrijke dienst die 24x7 beschikbaar dient te zijn voor de reiziger. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze informatie up-to-date en beschikbaar is?

16 januari 2020   |   Blog   |   Door: Conclusion Mission Critical

Deel

johan v. oosterhout Conclusion Mission Critical

Dat is het moment waar ik in stap. Als Conclusion Mission Critical Engineer van het team ‘Reisinformatie’ zorg ik er samen met het team voor dat alle reisinformatie continu beschikbaar is en dat de techniek erachter flexibel kan inspelen op aanpassingen en secured is. Hoe we dit doen?

Twee magische woorden: functionaliteit en onderhoud

Elke ochtend beginnen we de dag met een ochtendcontrole van de diensten. Los van de 24x7 monitoring, die uitgevoerd worden door ons Operations Center , is dit een extra controle of de systemen optimaal functioneren. Uitval is immers absoluut geen optie. Mocht uit de controle blijken dat er een systeem of applicatie niet optimaal loopt of nog beter kan functioneren, dan pakken we dit meteen op.

Naast het functioneren van de systemen dienen deze ook onderhouden te worden. Denk hierbij aan operating system updates, antivirus of applicatie updates. Te allen tijde dienen de systemen up-to-date te zijn zodat zij wendbaar en weerbaar blijven. Hierin zit ‘m juist de uitdaging; verbouwen terwijl de winkel open is. Alles moet immers 24x7 werkzaam blijven, terwijl wij op de achtergrond updates uitvoeren.

"Zien dat jouw werk bijdraagt aan het gebruiksgemak van het openbaar vervoer, dat is toch kicken?"

Johan van Oosterhout, Mission Critical Engineer

Een wijze les: een goed begin is het halve werk

Bij een update beginnen we allereerst met een risico-impact analyse. Veranderingen (changes) dienen te allen tijde uitgevoerd te worden zonder klant impact. Is klant impact onvermijdelijk en de change noodzakelijk? Dan wordt er met de NS een nachtelijk tijdslot afgestemd waarin wij de klus zo snel mogelijk kunnen klaren. Zo blijft de impact op de diensten minimaal en kan de NS weer snel gebruik maken van alle reisinformatie applicaties.

Gaat dit er overal zo aan toe? Nee. Bij mijn vorige werkgever werkten we niet zo. Changes werden doorgevoerd zonder besef van de impact of risico’s. Het gevolg? Veel problemen en een ontevreden klant. Door juist vooraf na te denken over de impact en risico’s voorkom je een hoop problemen en kun je proactief inspelen op de te verwachten impact. Men zegt niet voor niets: ‘een goed begin is het halve werk’.

Naast functionaliteit en onderhoud houden we ons ook bezig met innovaties. Je moet als Mission Critical IT continu meegaan met de tijd en je bezighouden met de toekomst. Waar gaat de techniek heen en wat zijn de veranderingen in de markt? Zonder innovaties verouderen systemen snel, waardoor beschikbaarheid in het geding kan komen. Ons motto is daarom ook: ‘In control today, innovate for tomorrow’.

De kick van mijn werk

De ‘kick’ van mijn werk als Mission Critical Engineer is het uitvoeren van changes voor diensten die áltijd beschikbaar moeten zijn. Er hangt veel van af in maatschappelijk opzicht. Zien dat jouw werk bijdraagt aan het gebruiksgemak van het openbaar vervoer, dat is toch kicken?

Meer weten?

Nieuws & blogsOnze expertisesOnze casesOver ons