Doorgroeien van het Operations Center naar procesmanager voor de klant Eneco: de ins en outs

Werken bij Conclusion Mission Critical betekent werken voor uitdagende klanten. Sinds januari dit jaar ben ik bij Conclusion Mission Critical doorgegroeid in de rol van Procesmanager voor onze klant Eneco. Voorheen heb ik 3 jaar op ons Operations Center (OC) in Utrecht gewerkt, waarbij je veel verantwoordelijkheid draagt. Op het OC ben je met het team 24/7 verantwoordelijk voor de regievoering, coördinatie en monitoring van de kritieke IT-infrastructuur van al onze klanten. Hier schreef collega Sander Brinkman al een blog over.

Hoe ziet mijn dag als procesmanager eruit en hoe heb ik de overstap van het OC naar deze rol beleefd? Ik neem je graag mee in deze blog.

19 juni 2020   |   Blog   |   Door: Conclusion Mission Critical

Deel

Eneco windmolen 111937039691

Mijn rol als procesmanager voor de klant Eneco

Conclusion Mission Critical ondersteunt onder andere het OT-landschap van Eneco en daar horen natuurlijk de kenmerkende on/offshore windmolenparken, biomassacentrales, maar ook de stadsverwarmingen bij. We houden ons daarnaast ook bezig met Event Streaming (snelle verwerking en analyse van binnenstromende data) en IoT.

Als procesmanager binnen Conclusion Mission Critical houd ik mij vooral bezig met Incident-, Problem-, Change-, en Config Management. Daarnaast houd ik mij bezig met proces integratie en werken we verder Agile waardoor er continue vooruitgang en verbetering is. Wat dit precies inhoudt?

Klantprocessen draaiende houden

Het is voor ons en onze klanten van cruciaal belang dat de klantprocessen continu door blijven draaien, zodat de eindgebruiker altijd gebruik kan maken van de nutsvoorzieningen van Eneco. Om dit te garanderen moeten de processen goed ingericht worden. Deze processen liggen grotendeels binnen het Incident Management proces dat belegd is bij ons OC. Vanuit hier voeren zij 24/7 regie, en coördineren zij alle eventuele Major & High incidenten.

Het team houdt zich continu bezig met het voorkomen van incidenten. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan werken zij direct aan functieherstel, waardoor eventuele downtime tot een minimum beperkt wordt. De business merkt hier doorgaans niets van. Na een eventueel functieherstel begint het Problem proces; voor alle Major & High incidenten wordt er een Problem gedefinieerd en wordt er een RCA (Root Cause Analysis) opgeleverd.

Het Change proces

Voor het Change proces geldt er momenteel een “verhoogde dijkbewaking”, waarvoor de klant de term Change Control gebruikt. Juist in deze tijd is de IT-infrastructuur van Eneco van groot belang. Wijzigingen aan deze infrastructuur (Low en/of High impact) passeren allemaal kritisch de revue waarbij alle stakeholders akkoord moeten zijn voordat uitvoer plaats kan vinden.

Waar voor mij momenteel de uitdaging ligt is het vinden van proces integratie met de klantprocessen. Hoe zorgen we dat ons Incident, Problem & Change proces aansluiten bij die van de klant? Hoe integreren we dit? Hoe zorgen we dat deze naadloos over gaan in elkaar? Allemaal vraagstukken die je kan oplossen.

content 1 111937040684

Hoe heeft Conclusion Mission Critical mij hier gebracht?

Dat hebben we samen gedaan! Binnen Conclusion Mission Critical is er veel mogelijk en dat hangt allemaal af van je eigen ambities en inzet. Zo wordt er samen een opleidingsplan besproken en opgesteld, volg je externe trainingen, krijg je lesmateriaal waar toepasbaar en behaal je certificaten om zo je ambities waar te maken. Op deze manier heb ik kunnen doorgroeien van het OC naar de functie van procesmanager, een rol die ik met veel plezier vervul!

Wil jij ook een boost geven aan jouw carrière en wil je een kijkje nemen bij Conclusion Mission Critical? Kijk dan bij onze vacatures, en wie weet tot snel!

Kianoesh Shademan 

Meer weten?

Nieuws & blogsOver onsOnze expertisesOnze vacatures