Migratie OT-omgeving van Eneco
Windmolenparken, warmtenet-installaties en stadsverwarming-installaties. Het zijn belangrijke energie assets waarmee Eneco dagelijks 2,1 miljoen huishoudens en bedrijven van energie voorziet. Om 24/7 zicht te hebben op de prestaties van deze productiemiddelen, bracht de groene energieleverancier haar volledige Operationele Technologie omgeving onder bij Conclusion Mission Critical. Eneco gunde de opdracht in maart 2018. Vijf maanden later, in augustus, was de nieuwe omgeving up-and-running.
Klant
Eneco
Markt
Energie & Utilities
Thema
IT voor OT
Publicatiedatum
23 maart 2023
In een hoog beschikbare omgeving is vertrouwen op je partner cruciaal. Voor ons is dat Conclusion Mission Critical.
Waarom Eneco overging tot migratie
Directe aanleiding voor de migratie was het aflopen van het bestaande contract. Rob Koole, Head of Business Operations & Support: ‘Voor een project van deze omvang zijn wij aanbesteding plichtig. Maar we zagen die aanbesteding ook als mogelijkheid voor optimalisatie. Technieken zijn immers veranderd en Eneco wil assets optimaal laten performen: ze besturen, bedienen en bewaken. De aanbesteding bood ons de kans om de nieuwste stand van de techniek uit te vragen.’
De 3 harde beoordelingscriteria van Eneco
Bij de uitvraag hanteerde Eneco drie harde beoordelingscriteria. Daniel Germani, Head of Technical Automation and IT-Assetmanagement Competence Center: ‘We zochten een partij met aantoonbare ervaring in de operationele techniek. Ook wilden we afspraken over de functionele beschikbaarheid van applicaties. Daarnaast woog het ontzorgingsaspect sterk mee: we wilden een partner die vanuit regievoering de veranderingen en wijzigingen in de operatie aankan. Geen verrassingen tussendoor. Een partij om op te bouwen. Dat werd Conclusion Mission Critical en daar zijn we blij mee.’
Eneco over de aanbesteding
Cruciale factoren: samenwerking en vertrouwen
Eneco realiseerde zich als geen ander dat een goede onderlinge samenwerking tussen de teams van Eneco en Conclusion Mission Critical bepalend was voor het tijdig en succesvol afronden van het aanbestedingsproject.
Het klikte meteen. Er was wederzijds vertrouwen en werkten als één team. Vanaf dag één zaten we in een 'happy flow'.
Uitdaging: volledig in operatie vóór het stookseizoen losbarst
Een uitdaging in de planning vormde het naderende stookseizoen. Michel Klaasse, Head of Operations Control Center: ‘We moesten rekening houden met de maand oktober, wanneer de warmtevraag gaat pieken. Voor die tijd moest alles ‘over’ zijn en in bedrijf: van het oppakken en verhuizen van het applicatielandschap tot en met alle verbindingen tussen productiemiddelen, de energie assets. En zónder last van uitvallende productie tijdens de operatie. Dit lukt alleen door te denken vanuit één doel en één team. Helpen waar het kan zodat je een stuk werkdruk wegneemt voor anderen.’
Eneco over het projectverloop
Succesvolle rollback-scenario's en continuïteit als belangrijke ontzorging
Daniel Germani benadrukt de ontzorgende rol van Conclusion Mission Critical. ‘Wij namen geen enkel risico als het gaat om veiligheid. Voor ons was de afstemming van de planning en de bijbehorende draaiboeken daarom essentieel, inclusief rollback-scenario’s om 100% goed en risicoloos over te gaan. Conclusion Mission Critical leverde de draaiboeken zo op dat veiligheidsrisico’s waren geëlimineerd. In geval van troubleshooting hoefden we de rollback-scenario’s alleen maar te volgen voor een reset naar de eerdere toestand. Draaiboek uit de kast, uitvoeren en we waren weer terug. Die borging was een belangrijke ontzorging in het traject.’
Een tweede borging betrof de continuïteit van het bedrijfsvoeringcentrum. Hiervoor werd een tijdelijke uitwijklocatie opgebouwd bij Conclusion Mission Critical. De operators van Eneco werkten daar in de tijd dat in Rotterdam het bedrijfsvoeringcentrum werd omgebouwd. Op 12 april 2019 is de uitwijklocatie succesvol verhuisd van Conclusion Mission Critical naar locatie Eneco Warmteproductie Utrecht. De operators van Eneco werken vanaf nu elke maand minstens een dag(deel) op deze nieuwe locatie.
Eneco over de samenwerking
Een proactieve partner waar je 24/7 op kunt bouwen
Op dit moment wordt de Eneco OT-omgeving vanuit het Conclusion Mission Critical Operations Center 24 uur per dag, 7 dagen in de week proactief gemonitord en beheerd. Maar daar blijft het niet bij.
Samen verbeteren we ook de bereikbaarheid van ons bedrijfsvoeringcentrum. Ze denken actief mee in zowel de migratie- als runfase.