Nieuw geïntegreerd online platform ontwikkeld voor WWF Nederland
Opdracht: Met een nieuwe website wil WWF Nederland een grote beweging op gang brengen waarbij iedereen zijn steentje bijdraagt aan het behoud en de bescherming van de natuur.
Oplossing: Conclusion Experience heeft voor WWF een nieuw geïntegreerd platform ontwikkeld waarbij activatie centraal staat.
Klant
WWF Netherlands
Markt
Overheid, Openbare Veiligheid & Non-profit
Thema
Digital Experience
Publicatiedatum
22 december 2022
Het WWF maakt zich al bijna zestig jaar sterk voor bedreigde dieren en hun leefomgeving. Maar om écht het verschil te maken, is het nodig om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Vooral in deze tijd waarin de natuur enorm onder druk staat. Daarom hebben we voor WWF Nederland een nieuw geïntegreerd platform ontwikkeld waarbij activatie centraal staat.
Met de nieuwe website wil WWF-NL een grote beweging op gang brengen waarbij iedereen zijn steentje bijdraagt aan het behoud en de bescherming van de natuur. Want hoe groter die beweging is, des te groter ook de impact. Om dit te realiseren, draait het niet alleen meer om donaties. Op het nieuwe platform inspireert WWF de bezoeker om vooral zelf actie te ondernemen. Van deelnemen aan een beach clean-up en duurzame producten shoppen in de WWF-shop tot het inzetten van kennis, tijd en het delen van praktische tips.
Alles op één platform
“De grootste uitdaging qua neerwaartse beweging van de natuur zijn wij als mens. Maar de mens is ook de oplossing. Met ons nieuwe Optimizely platform in combinatie met Salesforce zijn we in staat continu te leren en te optimaliseren. Hiermee kunnen we op alle kanalen relevant zijn voor bestaande en nieuwe relaties met als doel een gedragsverandering te bewerkstelligen”, vertelt Paul Zevenboom, Head of Digital van WWF Nederland.
Het grote voordeel van de implementatie van Optimizely is dat de content, marketing automation, personalisatie en e-commerce eenvoudig te beheren zijn vanuit een geïntegreerd CMS, legt Julien, Strategic Design Director van 4NG uit. “Op deze manier kunnen we informatie, activatie en fondsenverwerving naadloos met elkaar verbinden. Ook biedt de Optimizely Forms WWF alle flexibiliteit om zelfstandig complexe formulieren samen te stellen voor het inschrijven voor events, als vrijwilliger of voor het doen van donaties. Om consistentie beleving in de toekomst te behouden, hebben we een design system ontworpen waarbij WWF ook flexibel is in het opbouwen van nieuwe pagina’s.”
Gepersonaliseerde content
Wat Optimizely nog meer relevant maakt voor WWF is dat je op basis van klikgedrag de content kan personaliseren. Mohr: “Bezoekt iemand meerdere pagina’s over bedreigde zeedieren en plastic soep, dan krijgt de bezoeker een event, product of gepersonaliseerd donatieformulier te zien waarmee de bezoeker kan bijdragen aan de oplossing van het probleem.”
“Aankomende periode staat in het teken van het verzamelen van gebruikersdata, om te leren waar de interesses van de bezoeker liggen”, vertelt Mohr. “Deze data geldt als basis voor het doorontwikkelen en optimaliseren van het platform. Zo wordt de bezoeker steeds beter geïnformeerd en geactiveerd hoe hij zijn kennis, tijd en geld kan inzetten voor het behoud en de bescherming van de natuur.”
De nieuwe webshop van WWF staat nu ook live. De producten in de WWF-webshop bieden bezoekers slimme en duurzame alternatieven voor plastic tassen, waterflesjes en tandenborstels. Elke aankoop draagt daarom direct en indirect bij aan een schonere en duurzame wereld.
Wij helpen het WWF graag bij de automatisering van verschillende onderwerpen om het de donateurs zo makkelijk mogelijk te maken en ook het WWF zelf. Als Salesforce partner kijken wij uit naar de uitdagingen en om samen met het team van WWF hier een mooie oplossing voor de bedenken én te bouwen.