Met Schadegarant weer snel en veilig de weg op. Vlotte autoschadeafhandeling op basis van slim data integratie-platform

Wendbare data en analysemogelijkheden staan voor de nieuwe digitale manier van zakendoen: efficiënt, effectief en compliant in de operatie, en in staat tot nieuwe klantwaardecreatie. In deze klantcase lees je hoe de stichting Schadegarant namens tientallen verzekeraars zo´n 240.000 schadegevallen per jaar afhandelt. Toch telt het bedrijf maar 11 medewerkers. Het geheim: een schademanagement platform dat alle relevante data, applicaties en betrokkenen met elkaar verbindt en handmatige tussenkomst vrijwel overbodig maakt. Ontwikkeld én op continue basis doorontwikkeld door Conclusion.

Klant

Schadegarant

Virutal Sciences Conclusion schadegarant

Markt

Financiële dienstverlening

Thema

Factbased improvement

Publicatiedatum

25 februari 2021

Data Management voor klant

Schadegarant: vakkundig, voortvarend 

Schadegarant is in 1992 opgericht als stichting zonder winstoogmerk. Aangesloten zijn partijen die autoschades voor verzekerden vakkundig en vlot willen laten herstellen. Vanuit die ambitie zet Schadegarant zich in het schadeafwikkelingsproces voor alle belanghebbenden te verbeteren. Daarbij garandeert ze de kwaliteit en veiligheid van de uitgevoerde herstelwerkzaamheden.

De uitdaging: versnellen en vereenvoudigen 

Voor het herstellen van autoschade onderhoudt Stichting Schadegarant contact met een veelvoud aan partners en partijen die een rol spelen in het schadeherstelproces. Dit zijn autoverzekeringsmaatschappijen, auto(schadeherstel)bedrijven, assurantieadviseurs en gevolmachtigd agenten. Al deze partijen moeten informatie met elkaar kunnen uitwisselen om het hele schadeherstelproces goed te laten verlopen.

Voorheen werd veel van deze informatie op papier gezet en gedeeld. Zo maakte een schadehersteller een calculatie van het werk dat nodig was om de schade te herstellen. Deze calculatie werd opgestuurd naar de verzekeraars, die alle binnenkomende calculaties moesten beoordelen en vervolgens goedkeuren, afkeuren of laten aanpassen. Een tijdrovend proces. En een foutje slipte er zo maar tussendoor.

De aanpak: geïntegreerd en automatisch gesynchroniseerd 

Schadegarant wilde zijn bestaande AFAS-systeem ombouwen naar een efficiëntere manier van werken. Waarbij alle belangrijke gegevens van bijvoorbeeld schadeherstellers automatisch gesynchroniseerd werden. Het was aan Conclusion om die ombouw te verzorgen en vervolgens een schademanagement platform te ontwikkelen: eXchange. Het systeem voorziet in de koppeling naar relevante externe services zoals RDW, expertisefilters en online verzekeringscontroles.

Het proces: flexibel en dichtbij de klant

Ook nieuwe vragen of kansen weet Schadegarant snel en adequaat aan te pakken. Wij ondersteunen daarbij. Technologisch uiteraard, maar vooral ook in het proces ernaar toe. Hoe simpel (of complex) is ‘een knopje’ erbij? Wat zijn de financiële consequenties? Wat betekent de AVG voor je keuze? En als een proof of concept kan helpen om een keuze te verhelderen, dan doen we dat. Zelfs een externe auditor viel op hoe we Schadegarant betrekken bij alle stappen van doorontwikkeling. ‘Je kunt over agile praten, maar jullie doen het gewoon!’

Het resultaat: soepel, nauwkeurig én toekomstvast  

Schadegarant heeft met eXchange een oplossing die zorgt voor een soepele en nauwkeurige afhandeling van het gehele schadeherstelproces. Alle partners in de keten kunnen al hun gegevens digitaal indienen en profiteren van de voordelen van dit platform.

De noodzaak om dossiers handmatig te beoordelen is tot een minimum beperkt. Zelfs de beoordeling van de calculaties gebeurt veelal automatisch op basis van expertisegegevens: een combinatie van historische data, technische gegevens over schade, informatie uit externe services en afspraken die gemaakt zijn met de herstelbedrijven. Alleen de cases die door het systeem als ‘afwijkend’ worden beoordeeld hoeven door een expert te worden nagekeken.

Het platform eXchange ervaren gebruikers als innovatief, het is toekomstvast, stabiel, flexibel en veilig. Met eXchange worden er zo’n 240.000 cases per jaar behandeld. Dat zijn er gemiddeld ruim 900 per werkdag.

Efficiëntie en klantwaardecreatie?  
Zo werken we er vanuit ons ecosysteem naar toe

Bij Conclusion bedienen we de klant vanuit ons ecosysteem van IT- en business georiënteerde bedrijven. Elk is autoriteit in zijn vakgebied. Door die expertises gericht in te zetten, werken we aan wat jou verder helpt om weerbaar, wendbaar en onderscheidend te zijn. In deze klantcase spelen deze twee bedrijfsonderdelen een hoofdrol:

Conclusion AFAS Solutions (CAS): verantwoordelijk voor het optimaal functioneren van het softwarepakket AFAS voor de volledige bedrijfsvoering en snelle configuraties. Bovendien in plaats van moeizaam maatwerk, direct beschikbaar vanuit de cloud. Alle benodigde applicaties maken gebruik van de data die in AFAS beschikbaar is.

Conclusion Virtual Sciences: ontwikkelde het Schademanagement Platform eXchange waarmee Schadegarant zijn hele schadeherstelproces automatiseerde. Virtual Sciences draagt ook zorg voor toekomstvastheid van het systeem. Het bedrijf adopteert ontwikkelingen op IT-gebied en verwerkt veranderingen vanuit regelgeving en processen. En wel meer dan dat: het sámen doorontwikkelen wordt perfect geregeld.

Lees meer cases binnen onze expertise Fact based improvement

Benieuwd naar jouw mogelijkheden met data integratie?

Dennis Oorthuijsen

Dennis Oorthuijsen

Service manager
Dennis.Oorthuijsen@virtualsciences.nl