28-08-2017 / blog / Heleen Stoevelaar

Where technology meets the heart…

Where technology meets the heart…

 

Jawel, het kán: succesvol werven in een krappe IT-markt. Alleen moet je wel buiten de gebaande paden durven te stappen. Hoe we dat doen bij Conclusion? Met héél veel enthousiasme!

 

Communicatieve professionals
Vaak wordt mij gevraagd: “Werven voor een IT-bedrijf, is dat niet héél moeilijk? Krijg je nog wel kandidaten? Is het wel leuk?” Het kost mij geen enkele moeite daar een antwoord op te geven: “Ja, ja en ja!”

IT-kandidaten, in welke expertise dan ook, zijn inderdaad schaars. En nu zo’n beetje elk bedrijf in Nederland zich ook IT-dienstverlener noemt, lijkt daadwerkelijk iederéén op zoek naar veelal dezelfde kandidaten. Dat zijn allang niet meer de traditionele IT’ers die ergens in een donker kamertje aan het spielereien zijn. Het zijn communicatieve professionals met een voorliefde voor technologie. Zo wil ik ook graag dat onze potentiele collega’s genoemd worden.

 

Yes we do!
Vaak zie je die voorliefde in een opleiding terug, maar lang niet altijd. Laatst sprak ik een studente geneeskunde. Ze rondt momenteel haar theoriegedeelte af, maar gaat daarna geen coschappen doen. Zij wil namelijk niets liever dan applicaties bouwen binnen de zorgbranche, om zo de afstand tussen patiënt en arts te verkleinen. Ze is super geïnteresseerd in robotisering in de zorg. Of wij bij Conclusion plek hebben voor deze dame? “Yes we do!” Denk je dat ik iemand van onze organisatie ervan moet overtuigen om haar aan te nemen? “No way!” Mijn collega’s staan in de rij voor haar!

 

Anders denken, anders doen
Trek nu niet meteen de conclusie dat het altijd mákkelijk is om werknemers aan ons te binden. Niets is minder waar. Goede kandidaten hebben namelijk leuke, afwisselende banen en worden continu inhoudelijk uitgedaagd. Ze zijn een schaars goed. We zijn bijvoorbeeld allemaal op zoek naar Javascript Developers en daar zijn er nou eenmaal niet zoveel van in Nederland. Dus moeten we anders denken. Anders doen.

 

Alert op het moment
Eerst kijken we binnen de eigen gelederen. Zijn er collega’s die zich willen laten omscholen? Die willen doorgroeien? Of moeten we net afgestudeerde kandidaten aantrekken en hen zelf opleiden? Continu checken we onze ‘target-list’. Wie staan er in die top-10 en hoe staan we met hen in contact? Er komt namelijk ooit een moment dat ook deze high-potentials gaan twijfelen bij hun huidige werkgever - en dus wél openstaan voor ‘something different’ binnen onze familie. Zoals de geneeskunde studente. En alles valt of staat met goede branding, zowel in- als extern. Niet voor niets komt ruim 35% bij ons werken via ons referral programma ‘Help us catch a rising star’. Onze collega’s weten daarin met trots over Conclusion te vertellen. Dat werkt aanstekelijk!

 

Is werven leuk?

Nee, het is fantastisch! Omdat ik geloof in Conclusion. Het kost me dan ook geen enkele moeite een kandidaat te enthousiasmeren over onze organisatie en de grenzeloze mogelijkheden die je hier hebt. Zeker, het is een enorme uitdaging om met ons recruitmentteam nieuwe manieren te ontdekken om met potentiele collega’s in contact te komen. We doen veel, proberen van alles. Soms slaat het aan en soms ook niet. Maar kandidaten ontmoeten, vragen naar hun expertise, ze laten vertellen over hun dromen: dat is toch echt het allermooiste dat er is.

 

De ander écht kunnen helpen

Het geeft mij een kick als ik weer een gloednieuwe collega tegenkom en zie dat hij of zij superblij is met de overstap naar één van onze bedrijven. Klein genoeg om impact te maken, groot genoeg om jezelf te zijn. Want dat is Conclusion. En weet je wat ik verder zo leuk vind? Dat ik het een beetje begin te snappen wat wij hier met al die mensen samen kunnen. Het belang van ons werk. Dat we organisaties kunnen laten voortbestaan omdat wij aan de knoppen van de Digitale Transformatie zitten. Dat we een applicatie hebben gebouwd zodat alle medewerkers in hun eigen tijd bijgeschoold worden. Dat we nu al weten hoe… Wat zeg je? Okay, ik stop al. Ik merk dat ik doordraaf. Maar dat komt omdat ik zo enthousiast ben. Als je meer wilt weten: laat het me gerust horen! Of kijk op onze vacaturepagina.  Dare To Be Different, welkom bij Conclusion!