Wie loopt er op dit moment bij jou op de afdeling?

We kunnen tegenwoordig overal werken; Any place, anytime, anywhere. Toch blijft ‘het kantoor’ een belangrijke plek voor de meeste organisaties. Waarom eigenlijk en waarom houden we dat zo?

29 november 2019   |   Blog   |   Door: Conclusion

Deel

Kantoor en security

We kunnen tegenwoordig overal werken; Any place, anytime, anywhere. Toch blijft ‘het kantoor’ een belangrijke plek voor de meeste organisaties. Waarom eigenlijk en waarom houden we dat zo?

In een fabriek is fysieke aanwezigheid heel gewoon. Je hebt een centrale plek nodig waar grondstoffen, halffabricaten, machines direct beschikbaar zijn om samen met je collega’s een mooi product te maken. Een vertrouwde omgeving; waar vakmensen elkaar kennen en weten wat ze van elkaar kunnen en mogen verwachten. Beveiliging en veiligheid zitten meestal stevig verankerd in het DNA van de organisatie. Zeker gelet op wet- en regelgeving en het bewustzijn van reëel fysieke risico’s.

In de ‘kantoorfabriek’ ligt dat anders, fysieke aanwezigheid is niet meer een alledaags gegeven. Of het nu gaat om verwerking van transacties, het bouwen van software of een ontwerp voor een gebouw; de grondstoffen (= gegevens) bevinden zich meestal ergens in een wereldwijd netwerk.

Toch is ‘het kantoor’ in de meeste organisaties nog steeds een belangrijke, centrale plek in organisaties. Een vertrouwde, representatieve plek met goede voorzieningen. Waar je elkaar kunt ontmoeten, je gasten kunt verwelkomen en veilig kunt werken?

Gastvrijheid en security…

De meeste kantoren hebben inmiddels een open en gastvrije uitstraling. De vriendelijke receptionist (m/v) heeft de strenge portier vervangen. Ontmoetingen met collega’s of gasten vinden plaats in een mooie, open ruimte waar een dynamische mix van medewerkers en gasten elkaar ontmoet en werkt. Leuk en een mooie situatie, maar net als in de fabriek moet je aandacht blijven geven aan beveiliging en veiligheid!

Zonering…

Nu we de logische toegangsbeveiliging van onze IT-systemen steeds beter op orde krijgen worden we ons weer bewust van de risico’s van ongewenste en ongenode bezoekers in onze kantoren. 

Security op kantoor 111954574718

Als Security professional willen we een prettige werksfeer creëren voor vaste medewerkers, flexwerkers en gasten. Een werkomgeving waar je weet wie er zijn apparatuur op je kantoornetwerk aansluit. Waar je herkent wie er naast je zit te werken en mogelijk op je scherm of in je papieren meekijkt. Een locatie waar je, met enige voorzichtigheid, even je spullen kunt laten liggen als je even een kop koffie gaat halen of het toilet bezoekt. Klanten, toezichthouders en auditors zijn zich ook bewust van de risico’s en stellen meer eisen aan fysieke toegangsbeveiliging. Openheid wordt gewaardeerd maar de risico’s moeten beheersbaar blijven.

Zoals de AIVD dat zo mooi zegt: “open waar het kan, gesloten waar het moet”

Daarom helpen we organisaties steeds vaker met het vaststellen van formele zonering in gebouwen; wie mag waar zijn, wie heeft dat bepaalt en hoe kun je dat snel zien?

Laat zien wie je bent!

In een veilige en open werkomgeving weet je wie er in je omgeving rondloopt, wie naast je staat bij de koffieautomaat of naast je zit te werken of in een conference call zit. Zichtbaar dragen van goede toegangspassen helpt je te bepalen of het gaat om een collega, zelfs als je elkaar voor het eerst -of niet zo vaak ziet, of een gast. Een gast of bezoeker die onzeker rondloopt kun je snel herkennen en je hulp aanbieden en een persoon die blijkbaar geen toegangspas heeft kun je aanspreken en mogelijk ook verder helpen. Het zichtbaar dragen van toegangspassen is daarom ook in Nederland inmiddels heel gebruikelijk.

Prettige en veilige werkomgeving

Laten zien wie je bent is niet alleen professioneel, maar ook gastvrij en zorgt voor een prettige en veilige werkomgeving. Oh ja, en je draagt je toegangspas natuurlijk niet(!) zichtbaar tijdens de lunchwandeling op straat.

Want dan maak je het ongenode gasten wel erg gemakkelijk… 

Hulp nodig: neem eens contact op met Conclusion Digital Resilience.