Samenwerken in de retail: laat IT geen belemmering zijn
HEMA-artikelen in de schappen bij de Jumbo, shop-in-shops bij de Bijenkorf of meubelwinkel Loods 5. Het zijn allemaal voorbeelden van samenwerkingen tussen retailers. En die samenwerkingen worden niet voor niets opgezocht. Samenwerken met andere retailers geeft je de mogelijkheid producten op meerdere plekken onder de aandacht van de consument te brengen, jouw productaanbod te versterken met het aanbod van een andere retailer en/of gebruik te maken van de opslag-, inkoop- en/of voorraadfaciliteiten van een ander bedrijf. Niet gek dat uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien retailers het waardevol vinden om de handen ineen te slaan met andere retailers. Toch zijn nog lang niet alle retailers in staat om dit soort samenwerkingen (optimaal) te benutten. Hoe dat zit en hoe je samenwerkingen met andere retailers soepel laat verlopen, lees je in deze blog.
12 juni 2023 | Nieuws | Door: Conclusion MBS
Deel
Administratieve rompslomp
De meeste samenwerkingen tussen retailers vinden plaats op het gebied van inkoop (36%), franchising (28%) en samenwerkingsvormen met leveranciers, zoals een store pick-up of shop-in-shop (28%). Gemeengoed is het echter niet. Slechts een kwart van de retailers werkt structureel samen met andere retailers, één op de tien incidenteel (11%).
Samenwerking in de retailketen betekent dat je rekening moet houden met allerlei zaken. Neem het shop-in-shop-concept. De consument rekent zijn aankopen bij één kassa af, maar achter de schermen zijn dit producten van soms wel drie verschillende retailers. Hierdoor moet de opbrengst en voorraad van die producten netjes geregeld en bijgehouden worden in de systemen van alle betrokken partijen. Voor de helft van de retailers zorgt dit soort samenwerkingen dan ook voor administratieve rompslomp, bijvoorbeeld in voorraadbeheer. En dat niet alleen: er gaan geregeld dingen in mis (49%). Dat kan je als retailer afschrikken of belemmeren om dit soort samenwerkingen aan te gaan. Zo heeft ruim één op de drie weleens een samenwerking laten liggen omdat IT-systemen hiervoor niet toereikend waren. Oftewel, samenwerken in de keten is voor velen een hoofdpijndossier. En dat terwijl het voor vier op de tien retailers geen keuze is, maar een vereiste om überhaupt te blijven bestaan. Tijd dus om van die hoofdpijn af te komen.
Een brug slaan
Omdat er achter de schermen veel geregeld moet worden, valt en staat het succes van retailsamenwerkingen met de IT-systemen waar je over beschikt. Samenwerken met andere retailers vereist fijnmazige registratie in en communicatie tussen verschillende systemen. Er moet een brug geslagen worden tussen jouw ERP-systeem en dat van de retailer waarmee je samenwerkt, zodat beide partijen over de juiste gegevens beschikken in het geval jouw producten bijvoorbeeld elders worden verkocht. Daar moeten je IT-systemen toereikend voor zijn, vooral op het gebied van data-integratie. En dat is niet vanzelfsprekend.
Het goede nieuws is dat je het gereedschap voor het bouwen van deze databrug waarschijnlijk al in bezit hebt, namelijk via het Microsoft Power Platform. Dit platform zit standaard in je huidige Microsoftlicenties. In het Power Platform zit een integratielaag, ofwel de laag tussen jouw Microsoft Business Central systeem en een externe applicatie, zoals het ERP-systeem van andere retailers. Met deze integratielaag zet je gemakkelijk een interface op die ervoor zorgt dat jouw systemen en die van andere retailers goed met elkaar kunnen praten. Klinkt dit als Chinees? Dan is het verstandig om de handen ineen te slaan met een IT-partner. Die partner realiseert binnen de kortste keren een adequate data-oplossing voor je om een volgende retailsamenwerking ten volste te benutten.
Wees vooral niet te bang om samenwerkingen met andere retailers aan te gaan. Natuurlijk is het van belang om goede commerciële afspraken te maken over zaken als kosten, opbrengst en marges. Hoe ga je daarmee om? Wie is verantwoordelijk waarvoor? Maar nog belangrijker zijn je IT-systemen en de mogelijkheden die ze bieden voor data-integratie. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn. De juiste IT-systemen hebben van nature mogelijkheden om de koppeling te maken met andere systemen en dan is de nodige administratie in een handomdraai geregeld.
Gulli Gudmundsson
Solution Architect, Conclusion MBS
Samen sterker
Samenwerken met andere retailers vereist dat je aan de achterkant een modern en flexibel vangnet hebt, in de vorm van IT-systemen. Je moet snel kunnen reageren op dit soort businesskansen, dus laat je IT-systemen hierin geen belemmering zijn maar juist de aanjager om mee te kunnen bewegen in dienst van de business. Daarmee zijn samenwerkingen met retailers niet langer meer een hoofdpijndossier, maar een kracht. En dan sta je samen sterker.