
Museum gaat digitaal | Mauritshuis
Het Mauritshuis hecht veel waarde aan het delen van de kennis die het museum heeft over de verzameling schilderijen uit de Gouden Eeuw. Conclusion Zuyd heeft met het Sitecore Experience Platform een volledig vernieuwde website neergezet voor het Mauritshuis. De website is overzichtelijk en er is veel ruimte voor beeld. De lay-out is responsive en de site heeft daardoor een zeer gebruiksvriendelijke weergave op elk device.
Klant
Mauritshuis
Markt
Retail, Voedsel & Agri
Thema
Leading digital change
Publicatiedatum
11 december 2020
Online kunst ontdekken en kennis verdiepen
Het Mauritshuis hecht veel waarde aan het delen van de kennis die het museum heeft over de verzameling schilderijen uit de Gouden Eeuw. Conclusion Zuyd heeft met het Sitecore Experience Platform een volledig vernieuwde website neergezet voor het Mauritshuis. De website is overzichtelijk en er is veel ruimte voor beeld. De lay-out is responsive en de site heeft daardoor een zeer gebruiksvriendelijke weergave op elk device. Op de website valt dan ook veel te ‘ontdekken’ en ‘verdiepen’ over de kunst en de oude meesters, maar ook over de restauratie- en onderzoeksprojecten. Door het overzichtelijke navigatiemenu zijn op mauritshuis.nl praktische informatie en het laatste nieuws eenvoudig te vinden.
Collectie gedigitaliseerd en toekomstbestendig
Het Mauritshuis liet zijn 800 objecten opnieuw fotograferen, om ze toegankelijk te maken via de nieuwe website. Online bezoekers kunnen tot het kleinste detail inzoomen op een kunstwerk. En ze kunnen de beelden ook gewoon downloaden.
Dankzij het Sitecore-platform is de site volledig toekomstbestendig. Alle gewenste functionaliteit is al in de site aanwezig en wordt gefaseerd live gezet. Op dit moment is het ticketing-systeem en de e-commerce-omgeving live. Later in het jaar gaat onder andere nog een interactieve audiotour live en wordt de personalisatiecomponent actief. Content van de website zal dan steeds passen bij het profiel van de bezoeker. Via Sitecore’s dashboard kunnen de marketeers van het Mauritshuis uitstekend monitoren en acteren op basis van de online bezoekerservaringen.
Personalisatie
De personalisatiemogelijkheden van Sitecore zijn haast onbeperkt. Zo is het mogelijk om op basis van een eerste bezoek aan de website een uitgebreid bezoekersprofiel te maken. Zo kan elke bezoeker heel subtiel andere content getoond worden, die meer gericht is op zijn of haar wensen. Het klikgedrag wordt door het Mauritshuis lokaal opgeslagen, omdat het misschien later tijdens het websitebezoek weer van pas komt. Het gepersonaliseerd aanbieden van informatie verhoogt de conversie.
Als voorbeeld noemt Sitecore het volgende. Een Amerikaan die wellicht geen geld heeft om naar Europa te komen heeft nu de mogelijkheid om een online multimediatour te doen. Die tour kan Sitecore dan gericht aanbieden op de website. Woont een bezoeker in Nederland, dan gaat hij misschien eerder naar het museum met zijn gezin. Als deze informatie bekend is, dan kan het museum gericht een speurtocht voor kinderen aanbieden. Door bezoekers continu te monitoren en te analyseren, is het mogelijk ze een unieke ervaring te bieden.
Meer cases
Benieuwd naar meer? Bekijk eens van onze andere succesverhalen.
Laten we kennismaken!
Neem vandaag nog contact op