• Expertises

    Door middel van welke expertises we jouw organisatie ondersteunen

  • Hoe we met succes voor een scala aan klanten van betekenis zijn geweest

  • Over Conclusion Zuyd, onze werkwijze en wat we voor je kunnen betekenen

  • Nieuws, events en artikelen van Conclusion Zuyd

  • Nieuwsgierig geworden? Kom werken bij Conclusion Zuyd

Dankzij Smartwatch Miles niet meer verdwalen

Vrijheid en zelfstandigheid is een belangrijk uitgangspunt van de herstelondersteunende zorg voor mensen met een ernstig psychiatrische aandoening. Daarom oefenen deze patiënten in de buitenwereld: een wandeling, een boodschapje in de supermarkt. GGZ-instellingen krijgen er regelmatig mee te maken dat patiënten niet terugkeren, bijvoorbeeld doordat ze de tijd vergeten, verdwalen of een psychose krijgen. Het is niet altijd te verklaren waardoor dit gebeurt, maar in zo’n situatie is het vaak zoeken waar de patiënt te vinden is.

Klant

Parnassia

Markt

Zorg

Thema

Fit for purpose software

Publicatiedatum

20 april 2021

Dit belemmert organisaties en patiënten om met dit proces te starten. Ook doordat er niet altijd voldoende personeel beschikbaar is om patiënten in dit proces te begeleiden, door bijvoorbeeld met ze mee te gaan. Slimme technologie zou bij kunnen dragen aan een oplossing hiervoor. Zodoende dat Stichting Bestaanskracht en GGZ-instelling Parnassia (onderdeel van Parnassia Groep) bij Conclusion Zuyd terechtkwam voor hulp.

De oplossing

Het bewegingsgebied, de terugkeertijd en navigatie van de patiënt waren de basis voor de oplossing. Een patiënt moet makkelijk contact kunnen maken met Parnassia op het moment dat hij of zij later is dan afgesproken of verdwaald is. En op het moment dat een patiënt niet op de afgesproken tijd terugkeert, om wat voor reden dan ook, moet Parnassia kunnen achterhalen waar hij of zij is. Daarnaast moest de oplossing intuïtief en eenvoudig te gebruiken zijn. Op het moment dat een patiënt verdwaald is of een psychose krijgt moet de patiënt snel contact kunnen leggen met Parnassia. Een zorginstelling moet voldoen aan bepaalde wet- en regelgeving. Uiteraard werden deze ook meegenomen in het plan van aanpak.

Uiteindelijk werd de Smartwatch ‘Miles’ ontwikkeld. Het zorghorloge geeft grip op herstel en voorkomt verdwalen, of erger vermissing. Smartwatch ‘Miles’ ziet eruit als een gewoon horloge en is, zoals Parnassia het zelf beschrijft, een ‘maatje voor onderweg’. Een patiënt kan met de telefoonfunctie in Miles de afdeling bellen om aan te geven dat hij later terug is dan afgesproken. Of de paniekknop gebruiken als hij is verdwaald. Door het contact tussen patiënt en zorgverlener is het mogelijk om iemand via Miles te begeleiden terug naar Parnassia. Wanneer zelfstandig terugkeren onmogelijk blijkt, wordt passend vervoer ingezet. Met Miles durven sommige patiënten sneller de stap te maken naar buiten te gaan zonder fysieke begeleiding. Het geeft een veilig gevoel dat er iemand met je meekijkt als het nodig is. Zo zorgt het horloge Miles ervoor dat iemand binnen veilige kaders zelfstandig op pad kan en, indien nodig, kan terugvallen op zorg-op-afstand.

De uitdagingen

Op technisch vlak was het vooral belangrijk dat Miles voldeed aan de wet- en regelgeving. Aangezien er met patiënten wordt gewerkt is het belangrijk om niet meer data dan noodzakelijk te verwerken. Verder was het belangrijk om de systemen en gebruikers daarbij niet meer rechten dan noodzakelijk te geven. Samen met Parnassia en Stichting Bestaanskracht is gekeken hoe dit verder in te vullen. Miles is dusdanig ingericht dat er geen patiënt-informatie in de app of de achterliggende computersystemen zit. Bovendien worden de verzamelde locatiegegevens binnen 24 uur uit het systeem verwijderd.

Nog belangrijker was het menselijke aspect van Miles. Het moest vooral intuïtief en makkelijk te gebruiken zijn. Daarom zijn in een vroeg stadium eindgebruikers betrokken. Niet alleen het zorgpersoneel, maar ook de patiënten. Een van onze projectteamleden heeft meegelopen op de afdeling om erachter te komen wat er nodig was om de oplossing goed en makkelijk te gebruiken en waar iedereen tegenaan liep tijdens de wandeling. Ook heeft het projectteam samen met vrijwilligers van de stichting een workshop gevolgd, om te begrijpen wat de oplossing moet doen, namelijk de kwaliteit van leven verbeteren. Deze kennis, samen met de resultaten van de kwaliteitsonderzoeken, is vervolgens ingezet om Miles verder te ontwikkelen.

In de testfases stond luisteren centraal. Na iedere aanpassing vroegen we ons af: hoe helpt dit de patiënt, de processen en de zorgmedewerkers? Kijkend naar de projectplanning vroeg dit een ruime voorbereidingstijd, maar in de bouwperiode en tijdens de oplevering kwamen we daardoor veel minder issues tegen. En dat laatste was heel belangrijk, omdat de oplossing veilig moest zijn en vooral de patiënt het gevoel moest geven op de oplossing te kunnen vertrouwen. Gedurende dit hele proces zijn de medewerkers van Parnassia betrokken geweest. Zo is op verzoek van de patiënten een noodknop toegevoegd die zorgt dat een zorgverlener van Parnassia snel contact legt.

Inmiddels gaan de eersten van 20 patiënten van Parnassia op stap met Miles. Smartwatch Miles is ontwikkeld op initiatief van een familie van een patiënt (Stichting Bestaanskracht) in samenwerking met Parnassia.

Meer cases?

Benieuwd naar meer? Bekijk eens van onze andere succesverhalen.

Trainingsprogramma op maat | Politie Limburg
Business Done Differently Powered by Conclusion
© Conclusion 2021   |  De kleine lettertjes  |  Privacy
  • Expertises
© Conclusion 2021   |  De kleine lettertjes  |  Privacy