Stakeholdermanagement

Succesvol stakeholdermanagement in recruitment – 4 tips

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 63% van de hiring managers het gevoel krijgt dat het door recruiters opgestelde wervingsprofiel niet helemaal overeenkomt met de vacature. En 57% van de recruiters zegt dat hiring managers het wervingsproces niet volledig begrijpen. De hiring manager zoekt een schaap met vijf poten en geen kandidaat voldoet aan de exacte eisen. Herkenbaar? Wij geven tips voor het succesvol managen van een veeleisende hiring manager oftewel… hoe pas je succesvol stakeholdermanagement toe in recruitment?

Twee verschillende rollen

Hoewel recruiters en hiring managers een gezamenlijk doel hebben – het beste talent aannemen – is jullie rol in het recruitmentproces nogal verschillend. Jij richt je met name op het recruitmentproces en de candidate journey. En de hiring manager werkt vanuit de praktijk, weet goed wat hij zoekt in een kandidaat en heeft hier direct belang (en vaak haast) bij. Goed stakeholdermanagement stemt die verschillen in expertise en ervaring, rollen en verantwoordelijkheden op elkaar af. Bouw je een sterke werkrelatie op? Dan zal de tijd tussen de kandidaat gesprekken en de besluitvorming aanzienlijk korter worden en houd je de betrokkenheid van je kandidaten dus hoger. Het kan natuurlijk zo zijn dat je stakeholdermanagement al zeer succesvol toepast. Echter, gezien de huidige arbeidsmarkt is het altijd goed om het geheugen op te frissen en jouw werkwijze net even aan te scherpen. Wij geven een aantal tips om stakeholdermanagement toe te passen binnen recruitment.

Manage de hiring manager

  • Plan vaste momenten en stel prioriteiten. De tijd van een hiring manager is vaak beperkt, dus maak direct concrete afspraken in een kick-off meeting over hoe je deze tijd verstandig gebruikt. Bespreek je wekelijks de kandidaten pipeline of ontvang je een update per mail? Stem ook duidelijk af welke vacature prioriteit heeft. Veel hiring managers zullen zijn of haar vacatures als prioriteit beschouwen. Mocht je er niet uitkomen zorg dan altijd dat er een beslisser betrokken is die uiteindelijk bepaalt.
  • Zorg voor eenduidigheid in het recruitmentproces. Als recruiter wil je homogeniteit binnen je recruitmentproces. Elke hiring manager behoort gesprekken op dezelfde manier af te nemen, in lijn met de Employer Value Proposition. Neem de hiring manager mee in de candidate journey en stel gezamenlijk o.a. het volgende vast:
    •  Hoe gaan we ons in het gesprek met de kandidaat onderscheidend neerzetten?
    • Hoe maken we het gesprek persoonlijk?
    • Welke verwachtingen scheppen we richting de kandidaat?
    • Welke competenties en skills van een kandidaat zijn essentieel en welke een pré?
    • Wanneer is een gesprek succesvol en hoe beoordeel je?
  • Gebruik data als uitgangspunt. Om jouw beslissingen in het recruitmentproces en de voortgang kracht bij te zetten is data essentieel. Hoeveel sollicitaties zijn er binnengekomen, hoeveel gesprekken staan gepland en hoeveel afwijzingen zijn er verstuurd? Deze gegevens geven jou als recruiter grip op het proces.
  • Manage een realistisch verwachtingspatroon. Wat doe je als een hiring manager alleen kandidaten accepteert die 100% aan het ideaalplaatje voldoen? Jij weet dat dit in de huidige arbeidsmarkt niet haalbaar is, maar maak ook je hiring manager hiervan bewust. Dat is soms best lastig. Maar data kan je hierin helpen om hen te overtuigen. Zorg dat je data paraat hebt over de omvang van de doelgroep en sourcingsdruk, zodat de verwachtingen realistisch zijn.

Het geheim van een goede relatie

Goede communicatie bevordert wederzijds vertrouwen. Schep vroegtijdig verwachtingen over jullie manier van werken en hoe die kan worden aangepast om zo goed mogelijk aan elkaars behoeften te voldoen. Ga écht het gesprek aan en haal je voordeel uit de verschillende rollen en perspectieven die jullie hebben. Een hiring manager kan je meer vertellen over hun bedrijfscultuur, merkverhaal en initiatieven op het gebied van diversiteit. Dit geeft wellicht nieuwe inzichten voor de invulling van het recruitmentproces. Zo werken jullie als een team naar het gezamenlijk doel; een passende nieuwe collega.

Conclusion ziet elke dag weer de essentie van stakeholdermanagement. Hoe zorgen wij voor een succesvol recruitmentproces in lijn met Conclusion binnen ons ecosysteem van 25+ bedrijven? We praten graag met je verder over dit onderwerp.

 

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Charmène Sloof, Manager arbeidsmarktcommunicatie & recruitment

Charmène Sloof

Manager arbeidsmarktcommunicatie & recruitment
charmene@conclusion-casting.nl