
De opvallendste trends in recruitment
Stomen we af op een recessie? Op de arbeidsmarkt merken we hier nog niets van. Het aantal vacatures loopt weliswaar iets terug, maar doordat er ook veel minder werklozen zijn steeg de spanning eind 2022 zelfs weer iets. Welke invloed heeft de aanhoudende krapte op het recruitmentvak? Dit zijn de trends waar je rekening mee moet houden!
Trend #1: Werving blijft moeizaam
De arbeidsmarkt blijft krap. Zelfs als er een recessie met ontslagrondes komt, blijven organisaties hard naar mensen zoeken. Met name grote bedrijven zullen selectief talent blijven werven. En dan vooral op het gebied van cybersecurity, sales, product design en artificial intelligence. Europa heeft een groeiend tekort aan passend talent, dat is hoe dan ook een feit.
Trend #2: Artificial intelligence (AI) & VR
Dit jaar gaat AI (met als bekendste voorbeeld ChatGPT) de next big step maken. Dat geldt zeker ook voor het recruitmentvak. AI gaat recruiters bijvoorbeeld nog beter helpen bij het scannen van (duizenden) cv’s en krijgt een grotere rol in het totale wervingsproces. Van de eerste screening tot het inwerken: alles kan in principe geautomatiseerd. AI kan daarbij ook worden ingezet bij het opzetten van interviews en het beantwoorden van vragen van kandidaten. Een andere vorm van AI is virtual reality tooling, waarbij je kandidaten kunt laten ervaren hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. In een 360 graden-omgeving kunnen zij rondkijken in hun mogelijke werkomgeving en klikken op onderdelen voor meer informatie. Dit type beleving heet arbeidsmarkt experience (AME), iets dat we ook bij Conclusion inzetten.
Trend #3: Recruitment is marketing
Omstandigheden waarin krapte blijft aanhouden, vereisen een gerichte recruitmentmarketingstrategie. Steeds meer recruiters zetten daarbij marketingtechnieken in om talent te werven. Denk aan het inrichten van funnels om een structurele instroom aan kandidaten te genereren en het creëren van een positief werkgeversmerk (employer brand). De tools die worden ingezet om (ver) voor het sollicitatiemoment al interactie met geïnteresseerden te hebben, hebben steeds meer weg van marketingtools. Alleen maar nieuwe mensen werven is hoe dan ook niet meer van deze tijd. De beste kandidaten komen boven water met behulp van strategische recruitment marketing. Om die reden absoluut een belangrijke trend in dit overzicht.
Trend #4: Internationalisering in recruitment
Locatie is voor zowel werknemers als werkgevers niet langer een beperkende factor. Gevolg: recruiters kijken over grenzen heen. Steeds meer werkgevers werven in het buitenland. Neem bijvoorbeeld Duitsland. Dat land wil jaarlijks 400.000 arbeidsmigranten aantrekken, terwijl Frankrijk mogelijk enkele tienduizenden tijdelijke verblijfsvergunningen wil verlenen aan migranten. In Nederland blijven we hierin wat achter. Dit heeft deels een politieke grondslag, maar ook de interne cultuur binnen organisaties maakt dat we dit nog onvoldoende doen. We moeten leren om ook over de grens te kijken. Internationaal werven is tegenwoordig heel makkelijk geworden. Maar de organisatie meekrijgen, dat is de echte uitdaging. Recruiters en hiring managers laten zich vaak leiden door angst. Zonde, want wereldwijde talentsourcing zorgt voor kansen. Door deze recruitmenttrend in 2023 te omarmen, blijven werkgevers in staat om het beste talent te werven.
Ons vak blijft een vak van uitersten. Hoogconjunctuur en laagconjunctuur wisselen elkaar af. Maar voorlopig voorzien we dus vooral aanhoudende krapte. Welke trends zie jij? Deel ze vooral met ons!
Meer weten?
Neem contact met mij op!
