Prorail

Conclusion 'boost' IT-modernisering ProRail voor outsourcing

ORI heet het. Het up-to-date maken van je systemen met het oog op outsouring als volgende stap. In geval van ProRail kun je wel spreken van een ‘critical mission’. Conclusion maakte die missie mogelijk.

 


Doorgaande expoitatie

Elk etmaal opnieuw razen er meer dan 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per trein over het spoor. ProRail moet ervoor zorgen dat die veilig en op tijd hun bestemming bereiken. Voor een Outsourcing Readiness Project werd Conclusion gevraagd om daarvoor de kantoorautomatisering te vernieuwen en te innoveren. Uiteraard met zo min mogelijk storingen voor de lopende processen: de service gaat voor! Na afloop van het project kon ProRail de outsourcing van haar kantoorautomatisering dan als aanbesteding in de markt zetten. 

State-of-the-art

Voor de werkzaamheden betekende dit: alle hens aan dek om binnen het afgesproken tijdspad alle computersystemen, kantoorautomatisering en maatwerk- en standaardapplicaties te consolideren en te actualiseren. En dat lukte! Ruim voor de deadline beschikte ProRail over de laatste technologieën en relevante faciliteiten. Bijvoorbeeld de locatieonafhankelijke werkplek en de beveiligde toegang tot informatie.


Meervoudige winst

Leverde de operatie nog meer op dan alleen het ‘ready’ zijn met het oog op outsourcing? Zeker weten! Nadat de klus was geklaard, kon ProRail de volgende voordelen noteren:

  • Aantal ‘incidenten’: afname van 4.000 naar minder dan 2.500 per maand (40% gedaald);
  • Gemiddelde oplostijd van een niet-standaard verandering (‘change’): daling naar minder dan 7½ uur. Een besparing van 1,2 miljoen euro per jaar;
  • Dienstverlening: groei van meer dan 30%. Terwijl de kosten hiervoor gelijk bleven;
  • Gebruikerstevredenheid in cijfers: groei van een magere 6 naar een ruime 7 binnen amper twee jaar.

 

Zowaar geen slechte start om de outsourcing van je kantoorautomatisering als aanbesteding in de markt zetten. Toch?