• Producten

    Meer over de producten waarmee we jouw organisatie ondersteunen

  • Hoe we met succes voor een scala aan klanten van betekenis zijn geweest

  • Over in welke markten en sectoren we voor onze klanten opereren

  • Over Learning Centers, onze werkwijze en wat we voor je kunnen betekenen

  • Nieuws, events en artikelen van Conclusion Learning Centers

  • Nieuwsgierig geworden? Kom werken bij Conclusion Learning Centers

Hebben wij een taalprobleem in onze Leren & Ontwikkelen community?

Deze vraag hoorde ik tijdens de Learning Technologies conferentie in Londen. En eigenlijk begint hier de spraakverwarring al omdat de vraag daar natuurlijk in het Engels werd gesteld, tijdens een sessie van David Kelly de CEO van The Learning Guild uit New York. Hij sprak over nieuwe en opkomende technologieën die ondersteunend zijn aan leren en ontwikkelen. Opvallend was dat met name de opkomst van termen en benamingen in de L&D markt veel verwarring brengt bij de L&D professionals. Na de zoveelste 3-letterige afkorting, kwam de vraag “Is there a language problem in our L&D industry?”.

17 mei 2022   |   Blog   |   Door: Conclusion Learning Centers

Deel

Het korte antwoord op die vraag is ja. En niet zo’n beetje ook. En wat bedoel ik daar dan mee? Als we het toch over een taalprobleem hebben, is het goed om dat ook direct helder te maken.

Wij, de leveranciers van technologie om het leren en ontwikkelen te faciliteren, komen met steeds nieuwe en hippere termen en 3-letterige afkortingen. Vanuit marketingperspectief is dit goed te verklaren. Het is aantrekkelijk om technologie te koppelen aan hippe termen zoals performance support tools, Learning Experience Platform (LXP), upskilling platform, learning & skills platform, next generation-LMS, learning cloud, microlearning en workplace support. Met deze termen proberen we ons te onderscheiden in de steeds drukkere markt van leer-technologie. De termen fungeren als felle discolichten die de aandacht trekken en tegelijkertijd verblinden.

Vanuit een onderwijskundig perspectief en een inhoudelijke benadering van Leren en Ontwikkelen, wil je juist dat termen een duidelijke definitie hebben. Je hebt een gemeenschappelijk referentiekader nodig om een goede inhoudelijke discussie te voeren. En om een op argumenten gebaseerde keuze voor een bepaalde technologie te maken. 

Waar vinden we de oplossing voor dit taalprobleem?

Het advies van David Kelly is om de oplossing bij onszelf te zoeken. Het begint met een heldere formulering van het vraagstuk en inzicht in de huidige situatie. Vervolgens bedenk je wat de gewenste situatie is en wat je wil bereiken met het inzetten van technologie. Stap voorbij aan hoe de leveranciers van technologie de oplossing noemen. Ga voorbij aan termen en jargon. Kijk verder en vraag aan de leveranciers om uit te leggen hoe zij jouw probleem daadwerkelijk oplossen. Hoe werkt het? Hoe lost de technologie mijn probleem op? Wat is het effect? En wat is mijn voordeel daarbij?

Is jouw nieuwsgierigheid geprikkeld? Kunnen we je helpen om tot een helder beeld van de gewenste situatie te komen? En wil je ook weten welke rol Class kan spelen bij het oplossen van jouw L&D vraagstukken? Neem dan snel contact op voor een kop koffie of thee en een goed gesprek.

CLASS - Spark your curiosity!

Ja, ik wil contact!

Wil je ook weten welke rol Class kan spelen bij het oplossen van jouw L&D vraagstukken? Laat jouw gegevens achter en we nemen snel contact op voor een kop koffie of thee en een goed gesprek!

Business Done Differently Powered by Conclusion
© Conclusion 2022   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security
  • Producten
© Conclusion 2022   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security