21st Century Skills: Hoe wendbaar is jouw organisatie?
Vraag jij je wel eens af hoe je huidige baan er over 10 jaar uitziet?
10 februari 2020 | Blog | Door: Conclusion Learning Centers
Deel
Het zou zomaar kunnen dat veel van je huidige werkzaamheden zijn geautomatiseerd of zelfs volledig worden uitgevoerd door robots. Dat werkzaamheden geautomatiseerd worden is natuurlijk niet nieuw, maar met de opmars van Artificial Intelligence is dit thema actueler dan ooit.
Een ding is zeker, robots gaan steeds meer werk overnemen van ons. Praktische voorbeelden hiervan zijn nu al zichtbaar. Kan je je voorstellen dat je in een trein stapt die door een computer wordt bestuurd in plaats van een machinist? De eerste proeven in Nederland zijn al uitgevoerd en de eerste proefritten met passagiers volgen later deze maand.
Kans of bedreiging?
Dat deze ontwikkelingen ook een keerzijde hebben moge duidelijk zijn. Arbeidsplaatsen zullen verdwijnen en computers worden misschien wel “slimmer” dan de mens. Wat denk jij? Is deze zorg terecht of biedt het juist kansen? Hoe zit dat voor jouw baan? Dat banen op termijn zullen verdwijnen staat voor mij vast. Maar ook dit is iets van alle tijden. ‘’Google’’ maar eens op verdwenen beroepen. Je zult verrast zijn hoeveel beroepen zijn verdwenen door veelal automatisering. Wat denk je van een lantaarnopsteker? Of iemand die je ’s ochtends wekt door met een stok tegen je slaapkamerraam te tikken, een zogenaamde “porder”.
Deze beroepen zijn dus volledig verdwenen, maar hebben ook nieuwe beroepen opgeleverd. Zo zorgt de telecombranche anno 2020 voor veel werkgelegenheid. Zo zal het mijns inziens ook gaan met de huidige beroepen. Het ene beroep verdwijnt, het andere beroep verschijnt. Het grote verschil met vroeger is dat innovaties steeds sneller gaan. Uiteindelijk heeft het 37 jaar geduurd voordat de PTT heel Nederland had aangesloten op het nieuwe netwerk en iedereen kon bellen zonder tussenkomst van een telefonist. Men had dus lang de tijd om nieuwe vaardigheden aan te leren en het nieuwe werken eigen te maken.
Tegenwoordig gaan de ontwikkelingen zo snel, dat het voor organisaties steeds belangrijker wordt om hier vroegtijdig rekening mee te houden. Zelfs als het nog niet duidelijk is wat de innovatie concreet betekent.
3 tips om klaar te zijn voor de toekomst
Hoe wendbaar is jouw organisatie? Hoe kan je werknemers trainen zodat zij voorbereid zijn op de veranderingen in hun beroep? Hoe behoud je jouw personeel? Hieronder geef ik je drie belangrijke tips:
1. Wees transparant over dit thema. Loop er niet voor weg, maar omarm het
Organiseer bijvoorbeeld brainstormsessies waarin deelnemers nadenken over het toekomstbeeld van hun eigen functie. De output zal je positief verrassen.
2. Reserveer budget
Veranderingen kosten geld. Het lastige is dat je niet kunt voorspellen wanneer dit zal spelen. Reserveer daarom vroegtijdig ruimte in de budgetten. Op deze manier kan je snel schakelen en loop je niet achter de feiten aan.
3. Train medewerkers in 21st Century Skills
Door de toenemende ICT-ontwikkelingen en in het bijzonder Artificial Intelligence worden er andere vaardigheden verwacht van mensen. Deze vaardigheden zijn bekend onder de noemer 21st Century Skills. In het onderwijs worden studenten steeds vaker voorbereid op deze vaardigheden. Om als organisatie wendbaar te zijn en mee te kunnen gaan in de ontwikkelingen, adviseer ik bedrijven om de huidige opleidingsprogramma’s onder de loep te nemen en te toetsen of deze nog voldoen aan de 21st Century Skills. Een medewerker van de toekomst:
- is zelfstandig
- is kritisch
- is een probleemoplosser
- werkt samen
- weet data te analyseren
- toont leiderschap
- weet informatie op de juiste wijze te filteren
Wil je weten hoe je 21st Century Skills kunt toepassen in jouw organisatie?
Volg ons via Social media, wij posten de komende maanden regelmatig berichten rondom dit thema. Of neem contact met me op, ik denk graag met je mee.
Jennifer Seldenrijk
L&D Adviseur