Terugblik op 2021

Zo richting de jaarwisseling blikken we graag terug op afgelopen jaar en werpen we alvast een eerste blik op 2022. Een aantal highlights. En met het aantal linkjes ter verdieping kom jij de feestdagen wel door!

We verwelkomden zeven nieuwe medewerkers in 2021. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Tesse die ons in april versterkte. Ondanks alle maatregelen wisten we elkaar te vinden tijdens een online nieuwjaarsontbijt, barbecue in het park en digitale spelletjesavonden. Ook haalden we onze ISO 9001 die dit jaar een hercertificatie was. Met Conclusion werkten we verder aan Tommorrow Minded People en het Conclusion TWO-model om organisaties over de hele breedte verder te helpen. En er was meer.

22 december 2021   |   Nieuws   |   Door: Jasper Leunk

Deel

medewerkers Bright Alley spelen een spel in het park

Nieuwe klanten en projecten

    Ook in 2021 hebben we weer veel fijne projecten gedaan bij bestaande en nieuwe opdrachtgevers. Bij Lely kwamen we midden tussen de koeien terecht tijdens een filmshoot voor een module over service & sales. In het begin van het jaar ging Boskalis met ons in zee voor de Dredging Academy en zaten onze learning consultants ineens in een simulator voor een baggerschip. Het Amsterdam UMC bracht ons in de wereld van de darmpoliepen en maakte dat wij mochten nadenken over hoe je vakspecialisten nog slimmer maakt. In overheidsland gebeurde ook van alles. Van Rijkswaterstaat, Gemeente Rotterdam (informatiebeveiliging) tot een mantel bij het Rijk. Al met al zetten we onze tanden in tientallen projecten afgelopen jaar. 

    Cameraman maakt video opname in de koeienstal
    Koeien in de stal eten het gras dat is gevoerd
    Monteur van Lely aan het werk in de stal
    Een koe kijkt nieuwsgierig mee naar de montage van de apparatuur
    De projectmanager van Bright Alley kijkt mee met de video-opnames

    Bright Alley en de buitenwereld

    Bij een organisatie als de onze werken medewerkers die altijd nieuwsgierig zijn en hun opgedane inzichten met plezier ook weer delen. Bijvoorbeeld via de lunchsessies met klanten over thema's als fraudealertheid en onboarding. Ook voor 2022 staan er weer een aantal lunchtafels op de kalender.

    We trokken verder op met brancheorganisatie Develhub. Vorig jaar zijn we verkozen tot "L&D bedrijf van 2020" wat resulteerde dat we niet alleen geinterviewd werden door L&D TV en een mooie boottocht kregen (dank, Laura!) met de andere winnaars van vorig jaar maar ook iets terug konden geven. Onder de noemer "Gluren bij de Buren" waren we host van een interactieve workshop waarbij Develhub-leden in breakoutsessies konden spelen met een case van Bright Alley: hoe ga jij om met het krachtenveld tijd-budget-scope? Ook waren we jurylid bij de 2021 editie van de Develhub-awards. 

    Nextlearning 2021

    Tijdens het Nextlearning-event eind september in Den Bosch presenteerde onze art director Geert Nijmolen samen met de klant APG de case Tiny Habits: Medewerkers van goed naar beter. Over hoe teams samen de volgende stap in performance kunnen zetten op basis van de theorie van BJ Fogg (TEDx talk). 

    Geert vertelt over Tiny Habits
    Sidesessie NextLearning
    Nextlearning ad
    Sprekers Nextlearning 2021

    Compliance op het podium

    Op 2 september vond het Behavorial Risk Congres plaats in de Pathé in Utrecht georganiseerd door het Risk & Compliance Platform Europe. Hier spraken Eefje Albers en Jasper Leunk van Bright Alley over "laveren in het grijze gebied". Na afloop werden ze geinterviewd door Risk & Compliance TV over dit thema en het motiveren van medewerkers tot het juiste gedrag:

    Eefje en Jasper van Bright Alley spreken op het behavioral risk congres

    Klantevent in de werkspoorfabriek

    In november vond, nog net op tijd voor de lockdown, ons klantevent plaats. Rekening houdend met de (on)mogelijkheden van de corona-maatregelen wisten we er iets moois van te maken. De behoefte om elkaar te zien en van elkaar te leren speelde duidelijk zowel bij onze klanten als bij ons. Aan de hand van een aantal cases lieten wij zien hoe de wensen van Learning & Development samenkomen met die van 'de business' zoals een Head of Compliance. Verder gaf Berthold Gunster van Omdenken zijn kijk over het intrinsiek motiveren (of juist niet!) van medewerkers. 

    Gedrag breder in de organisatie en dichter bij het werk

    What's next? Meer en meer zien we dat gedragsthema’s niet alleen maar bij HR of Learning & Development belegd worden. Het aandeel aanvragen dat ons wordt gesteld vanuit de business zoals compliance, safety of IT, neemt toe. Daar spelen vraagstukken waar gedrag van medewerkers direct bijdraagt aan de business. Zo kan je denken aan: Is het compliant zijn van medewerkers alleen maar een verplicht nummer richting de toezichthouder of is een organisatie in staat haar medewerkers te laten ervaren dat compliant gedrag gewoon keihard een ‘business enabler is’? Wie goed doet, wie goed ontmoet. In het interview "No learning today" dat we gaven aan het Financieel Dagblad (FD) gingen we hier dieper op in en gaven we tips om beide kanten te overbruggen.  

    Bright Alley in het FD

    Coming up: ontwikkelingen in het vakgebied

    Als er al zoiets is als een thema-radar zien we naast bestaande, blijvend actuele thema’s als onboarding, informatiebeveiliging en safety een aantal uitdagingen hard opkomen voor 2022:

    • Implementatie & adoptie: meer en meer organisaties zien het belang hiervan. Het uitrollen van een nieuw product, dienst, proces of software slaagt alleen als je de medewerkers meekrijgt. En het liefst niet als sluitpost maar al vanaf het begin van het project. Zo zetten wij bij ProRail mini modules in om de projectmethodiek WBS echt te laten landen.

    • Data literacy: Veel organisaties zijn bezig met digitale tranformatie of digitalisering in het algemeen. Naast (IT-)systemen en processen vraagt dit best veel van medewerkers. Als de ambitie is om een datagedreven organisatie te worden zullen je medewerkers datageletterd moeten zijn, ookwel "data literacy" genoemd. Voor ABN AMRO ontwikkelden wij hier een fraaie e-learning voor en het aantal aanvragen voor 2022 is niet gering. Het bredere onderliggende thema van digitalisering hebben wij onder meer Rijksbreed aangepakt met het het programma RADIO.

    • Fraude awareness: De verdere digitalisering van de maatschappij zorgt er ook voor dat organisaties zich steeds beter moeten wapenen tegen fraude. Dit kan ook onbewuste fraude zijn door menselijke fouten aan zowel organisatie of hun klanten kant. Voor de SVB maakten we een interactief programma via o.a. MS Teams onder de titel "Het Vermoeden" om medewerkers bewuster van informatie te maken en zo de fraude-alertheid te verhogen. 

    • Compliance was al langere tijd een hot topic, echter zien we vanaf onze kant een verdieping ontstaan. Want als het over gedrag gaat komen er nuances en complexiteiten om de hoek kijken. Dilemma's in de praktijk en ook integriteit als thema zien we veel voorbij komen. Ook zijn meer en meer organisaties hun gedragscodes (Code of Conduct) verder aan het professionaliseren. Niet alleen de inhoud hiervan, maar ook de manier waarop je medewerkers dit verder kunt laten omarmen. Voor diverse klanten zijn we hier momenteel mee bezig. Onze PowerApp die nu al bij klanten wordt in gezet voor compliance thema's is ondertussen uitgebreid met de mogelijkheid om ook awareness te vergroten naast kennis.   

    Onboarden in een handomdraai en blijvend actueel

    Afgelopen jaar hebben we ook hard verder gewerkt aan onze digital learning producten die we naast maatwerk voeren. Onze PowerApp wordt door steeds meer organisaties op steeds meer thema’s ingezet om awareness te creëren en behouden op thema’s als informatiebeveiliging, AVG, compliance, fraudealertheid en proces- en vakkennis. Met microlearning en gamification zien we dat medewerkers van o.a. Astellas, BHV.nl., Menzis, Prorail en Provincie Overijssel dit voor elkaar krijgen. Waar we veel energie van krijgen zijn de klantsessies waar we met al onze PowerApp klanten naar de roadmap kan ontwikkeling kijken en prioriteren. 

    mock-up van powerapp

    Vorig jaar is vanuit de PowerApp een afsplitsing gemaakt ten behoeve van het onboarden van nieuwe medewerkers: OnFire Onboarding. Deze tool integreert met bestaande inwerkprogramma’s en helpt medewerkers efficiënt up-to-speed te krijgen in de eerste periode. Zo zijn we hier momenteel met Gemeente Rotterdam mee bezig. 

    Moodle als learning platform
    Tenslotte hebben we sinds begin dit jaar de activiteiten rondom het Moodle Learning Management System (LMS) van onze zuster Conclusion Learning Centers overgenomen. We zetten dit LMS als 'motor' onder onze oplossingen in en niet als doel op zich.

    Zo is er in 2022 weer een Floriade Expo en kregen we het verzoek een kennisysteem op te zetten om experts over de hele wereld voor, tijdens en na de wereldtentoonstelling kennis te laten delen. Op basis van Moodle hebben we het kennisplatform 'Nectar Exchange' neergezet. 

    Wandelaar luistert naar podcast en kijkt op scherm

    Tips voor de feestdagen.

    Mocht je na alle linkjes hierboven nog meer inspiratie zoeken tijdens de feestdagen dan hebben we nog wat tips. Lijstjes met 101 trends voor 2022 zijn er genoeg dus we laten het bij deze drie tips:

    • De podcastserie Compliance Adviseert geeft een inkijkje waar compliance en gedrag heen gaat en scherpt de zintuigen om de juiste digital learning bij te ontwikkelen. 

    • Verdiep jezelf eens in marketing, communicatie en branding; dit zijn vakgebieden die digital learning veel sterker maken. Zo zijn er de blogs Marketingfacts en Emerce waar menig case op staat. Verleiden van klanten tot het juiste gedrag zoals aankoop staat dichter bij 'onze' thema's dan je denkt; Hoe kunnen wij vanuit onze professie medewerkers verleiden het juiste te doen. Verplichting is altijd plan B. 

    • Emeritus hoogleraar psychologie en Nobelprijswinnaar voor de economie Daniel Kahneman heeft een nieuw boek uitgebracht over deze tijd: Ruis. Food for thought.

    Voor nu een fijne kerst en jaarwisseling gewenst en dat 2022 maar een mooi jaar mag worden voor ons vakgebied van digital learning!

    Kunnen wij jullie helpen bij jullie ambitie voor 2022?

    Neem even contact op.

    Close up Eefje Albers

    Eefje Albers

    Directeur Bright Alley