Digitalisering van bedrijfsprocessen
19 november 2018 | Nieuws | Door: AMIS Conclusion
Deel
Onlangs las ik op de site van AG Connect een artikel over de digitalisering van bedrijfsprocessen. Het hoofdthema voor 2019 volgens het jaarlijkse onderzoek dat Gartner wereldwijd onder CIO's uitvoert. Tijdens het Gartner Symposium/ITXpo in Barcelona presenteerde Andy Rowsell-Jones de resultaten van dit onderzoek. Met name initiatieven om bedrijfsprocessen te digitaliseren hebben een omslagpunt bereikt. Europa loopt daarmee ook voor op de CIO’s in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en de Asia/Pacific-regio.
De digitaliseringsinitiatieven hebben er bij veel organisaties ook al toe geleid dat bedrijfsmodellen zijn veranderd. Dit komt vooral omdat de behoeften van klanten veranderen waardoor verbetering van de interactie met klanten makkelijker en beter moet worden. Mooie is ook dat de kosten van klantinteractie door digitalisering lager worden.
Digitale disruptie
Maar wat mij betreft gaan we het opeens niet allemaal digitale disruptie noemen. Het fundament onder de hier genoemde transformatie is integratie van datastromen, dataopslag en data enablement. Met andere woorden, sla data op de beste plek op en zorg dat iedereen eenvoudig bij de voor hem of haar relevante gegevens kan komen.
Onze CTO Lucas Jellema deelt zijn visie daarop in zijn ‘50 shades of data’-presentatie. Een visie die hij wereldwijd al verschillende keren heeft gedeeld zoals tijdens Oracle OpenWorld in oktober (klik hier voor een opname van zijn presentatie daar) en nu presenteert hij over dit onderwerp in het Verre Oosten en Australië.
Een paar high lights uit zijn presentatie:
- Integreer je systeem door hergebruik van data, en doe dat ook in de keten waar je organisatie gebruik van maakt;
- Geef kenniswerkers een flexibel dashboard waar ze relevante data zien en kunnen verwerken, eventueel doorschakelend naar achterliggende systemen en applicaties;
- Haal meer waarde uit data door het in te zetten als product. Anderen zijn wellicht bereid geld te betalen voor je informatie, of te ruilen tegen andere voordelen;
- En haal nog meer waarde uit data door analyse en hypotheses in modellen die het werk makkelijker, of sneller, efficiënter, etc. maken.
Zijn visie zie je uiteraard ook terug in wat wij noemen SaaS Enablement en Data Enablement.
Google Maps
Ik kwam een ander mooi voorbeeld van integratie van verschillende datastromen (SaaS Enablement noemen wij dat) tegen bij Google Maps: facts (maps), physical (camera), GPS (sensor) en images (VPS). Wij laten ons inspireren door dit soort voorbeelden en denken graag mee hoe data ook meer voor u kan betekenen.