• Expertises

    Door middel van welke expertises we jouw organisatie ondersteunen

  • Hoe we met succes voor een scala aan klanten van betekenis zijn geweest

  • Over AFAS Solutions, onze werkwijze en wat we voor je kunnen betekenen

  • Nieuws, events en artikelen van AFAS Solutions

  • Nieuwsgierig geworden? Kom werken bij AFAS Solutions

Samenwerken op weg naar zelfstandigheid

Voor verschillende klanten verzorgt Conclusion AFAS Solutions (CAS) het beheer van de systemen. Vaak gebeurt dit in samenwerking met de functioneel beheerders van de klant. Met als doel dat er uiteindelijk een overdracht kan plaatsvinden en de klant zelfstandig aan de slag kan. André Oomes, HR Business partner bij NS werkt in zijn rol als Product Owner van het Ketenteam HR Retail, samen met de consultants van CAS. Hij vertelt over deze samenwerking en die stip op de horizon.

Klant

NS

Markt

Reizigersvervoer

Publicatiedatum

8 augustus 2021

Praktische kennis op de werkvloer krijgen

NS werkte al jaren met AFAS en ging op zoek naar een manier om veel praktische kennis op de werkvloer te krijgen over het systeem. André legt uit: “We wilden veel kennis binnenhalen om ons eigen functioneel beheer grote stappen te laten zetten. Dan kun je gaan investeren in het opleiden van de medewerkers of je kiest ervoor om het juiste DNA in huis te halen. Dat laatste leek ons een efficiëntere manier om te groeien. Zo zijn we met CAS in aanraking gekomen. De keuze is gemaakt omdat er veel kennis bij CAS zit en zij een werkwijze hebben die past bij een veranderende omgeving. Zij kunnen op praktisch niveau goede oplossingen bieden en dat is precies waar wij naar op zoek waren.”

Duidelijke visie over de rollen

Inmiddels komen de consultants van CAS alweer twee jaar over de vloer bij NS. De laatste maanden overigens digitaal. André lacht: “Het was wel even wennen om alles digitaal te doen, maar dat gaat nu heel goed.” André had vanaf het begin een duidelijke visie over de rol van de consultants: “Je hebt consultants die op basis van een project binnenkomen en vanaf de zijlijn meedenken en adviseren. Zij geven richting en dan wordt het gemaakt zoals zij het bedenken. Zo wilde ik het dus absoluut niet! De consultants van CAS draaien echt mee in het team, ze zijn er onderdeel van. Het draait juist om die wisselwerking en kennisuitwisseling tussen de medewerkers en de consultants. Er moet sprake zijn van gelijkwaardigheid. Wat ik erg goed vind aan de medewerkers van CAS, is dat zij die pet durven op te zetten. Binnen het team worden ze daardoor niet als consultant, maar als sparringpartners gezien. Ze horen er echt bij."

"De consultants van CAS draaien echt mee in het team, ze zijn er onderdeel van. Het draait juist om die wisselwerking en kennisuitwisseling tussen de medewerkers en de consultants. Er moet sprake zijn van gelijkwaardigheid."

André Oomes - NS

Hij vervolgt: “De consultants werken duidelijk niet in opdracht, maar komen zelf met ideeën. Ze gaan aan tafel met de partijen die met het systeem werken en bekijken samen wat beter kan, om dat te optimaliseren. Wanneer er zaken uitgewerkt moeten worden, is het belangrijk dat de consultants dat samen met functioneel beheer oppakken. Om te laten zien hoe je dat nu doet. Zodat functioneel beheer hun kennis kan uitbreiden. Maar het is een kruisbestuiving, want onze medewerkers geven hun kennis over hoe het systeem gebruikt wordt weer aan de consultants.”

De utopie van zelfstandigheid

Het doel van de samenwerking is zelfstandigheid met betrekking tot AFAS. André: “Mijn ideaal is om CAS uiteindelijk niet meer nodig te hebben. Dat we alles in AFAS helemaal zelf kunnen doen. Een verantwoordelijkheid die dan volledig bij  het Ketenteam komt te liggen.” Vooralsnog blijven de drie dames: Leonie, Kaylee en Annelein nog actief betrokken bij NS. André vult aan: “En we vliegen af en toe Mark in voor rapportagewerkzaamheden. Er valt nog genoeg te verbeteren en te leren.” Op de vraag waar André het meest tevreden over is, hoeft hij niet lang na te denken: “De korte lijnen en de laagdrempeligheid van de communicatie met zowel de consultants als Sebastiaan. Er is een hele open communicatie met de insteek om een stap verder te komen. Daar houd ik van en dat is de basis om structureel vooruitgang te boeken.”

Wil je meer weten over de beheerservices van CAS?

Neem contact met ons op

Ilse Bloem

Account manager
ilse.bloem@conclusion.nl
Business Done Differently Powered by Conclusion
© Conclusion 2021   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security
  • Expertises
© Conclusion 2021   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security