Royal FloraHolland en realtime data

Versterking van de concurrentiepositie van kwekers door efficiënte veilingprocessen en realtime data.

Elke dag leveren de medewerkers en systemen van Royal FloraHolland een indrukwekkende logistieke en administratieve prestatie. Ze werken voor de 5.500 kwekers en handelaren die dagelijks op zoek zijn naar de beste deal. Met een jaarlijkse omzet van 5,2 miljard euro uit de verkoop van bijna 11 miljard bloemen en planten, is digitalisering essentieel voor dit proces.

Klant

Royal Flora Holland

RFH Logo: klanten Implementation

Markt

Retail, Voedsel & Agri

Publicatiedatum

18 maart 2024

Royal FloraHolland en realtime data

AMIS Conclusion ontwikkelt voor Royal FloraHolland de applicaties Insights en RFH Photo, die directe ondersteuning bieden aan de kweker en de handelaar. Martien Rölling, Product Owner bij Royal FloraHolland, legt uit: “De Insights-applicatie biedt kwekers inzicht in prijs- en marktontwikkelingen, waardoor ze hun verkoopstrategie kunnen bepalen. Het toont de positie van de verkoper en de prijsvorming. Op basis van deze inzichten bepaalt de kweker of en hoeveel producten hij in de komende dagen op de markt wil brengen.” De Insights-applicatie heeft toegang tot 3 jaar historische data en voegt daar dagelijks ongeveer 200.000 transacties aan toe. Deze moeten razendsnel en up-to-date beschikbaar zijn op de mobiele applicaties van de kwekers en handelaren.

Razendsnel verwerken van grote hoeveelheden data

Om deze grote hoeveelheden data realtime te kunnen verwerken, is gekozen voor een cloudarchitectuur met Apache Kafka. Jacco Cijsouw, Principal Engineer bij AMIS, zegt: “De software voor het inlezen en verwerken van de transacties is enorm schaalbaar en efficiënt. Vergelijk het met een postbode die in één keer alle brieven in een hele stad tegelijk kan bezorgen. Dit is vooral relevant omdat het merendeel van de transacties 's ochtends tussen 6 en 11 uur wordt verwerkt. Deze oplossing maakt het voor de gebruikers van de Insights-applicatie heel gebruiksvriendelijk omdat ze na het veilen direct zien wat hun partij heeft opgebracht en wat hun nieuwe positie is.” Jacco vervolgt: “De Insights-applicatie heeft een aantrekkelijke mobiele gebruikersinterface, maar de echte intelligentie zit onder de motorkap. Doordat we dat deel goed doordacht en toekomstbestendig hebben neergezet, is Royal FloraHolland nu heel flexibel in welke digitale diensten ze aan hun digitale gebruikers kunnen aanbieden.”

De juiste bloem naast de klok

Een ander belangrijk systeem waar AMIS aan werkt, is de RFH Photo-app. Deze stelt kwekers in staat om voorafgaand aan het veilen foto’s te maken en te koppelen aan de producten die ze willen veilen. Deze foto’s worden op het moment van veilen realtime naast de digitale klok op het veilingscherm getoond. Martien: “De foto-app maakt snel en eenvoudig foto’s van hoge kwaliteit die voldoen aan de richtlijnen van Royal FloraHolland. Dit voorkomt veel handmatige werkzaamheden en discussies over de realistische weergave van producten. Dit is vooral relevant bij volledig digitaal veilen.” Jacco: "In het proces koppelt het systeem de foto en de productinformatie op een heel vroeg punt aan elkaar. Dit draagt enorm bij aan de kwaliteit van de data en de mogelijkheid om tijdig de juiste informatie op de juiste plek (naast de veilklok) weer te geven. Deze kwalitatief hoogwaardige foto’s zijn ook geschikt voor de beeldbank of webshop van de kopers.

Realtime gebruikerservaring

Realtime dataverwerking is de kern van de gebruikerservaring. Martien: “Gebruikerservaring wordt vaak geassocieerd met de gebruikersinterface van een applicatie of een mobiele app. De echte kracht zit hem in het realtime de juiste data op de juiste plek krijgen. Op dat moment verandert data voor de gebruiker in informatie.”

Versterken van de concurrentiepositie

Royal FloraHolland is een cruciale speler in de internationale handel van bloemen en planten. Naast de fysieke logistieke hub speelt data een steeds belangrijkere rol in dit proces. Martien: “Het hebben van kwalitatief hoogwaardige data, inzicht in realtime vraag en aanbod en historische prijsontwikkeling versterkt de concurrentiepositie. Niet alleen van de kwekers maar ook van Royal FloraHolland in de internationale markt van sierteelt. Het realiseren van dit systeem vergt expertise, ervaring en een flinke hoeveelheid pragmatisch aanpakken omdat zaken in de praktijk altijd veranderen. In AMIS Conclusion vinden we deze kwaliteit en focus op aanpakken. Daarom werken we al vele jaren met veel plezier en succes met ze samen.”

Meer informatie over dit onderwerp?

Etienne Valstar

Etienne Valstar

Business Director
etienne.valstar@amis.nl